De sleutel voor een duurzame klantrelatie

04.05.2021 Michael Ibink

De sleutel voor een duurzame klantrelatie

De interesse van particuliere woningeigenaren voor het verduurzamen van hun woning is in een stroomverstelling gekomen. Met als gevolg dat installateurs het steeds drukker krijgen en moeite hebben om een snelle opvolging te geven en tijdig te communiceren. Bij het Duurzaam Bouwloket zien wij in ons klantcontact dat het tot grote irritatie leidt als er niet snel en duidelijk gecommuniceerd wordt. Met als gevolg dat installateurs klanten kwijtraken en imagoproblemen krijgen, doordat de negatieve ervaringen worden gedeeld met familie, vrienden en buren.

Onderschat de kracht van mond-tot-mond reclame niet! Deze vorm van reclame is de meest belangrijke reclame voor de geloofwaardigheid van je bedrijf en kan je imago maken of breken. Zorg voor een positieve ervaring bij de klant en je hebt een ambassadeur voor het leven. Verwachtingsmanagement en positieve communicatie dragen hieraan bij.

Geef klanten het gevoel dat je er voor ze bent!
Heb je geen tijd om de offerte en het installatiewerk tijdig aan te bieden en uit te voeren? Dat is niet erg, men heeft daar vaak alle begrip voor, mits er duidelijk, transparant en op een positieve toon wordt gecommuniceerd. Geef jouw klanten het gevoel dat je er voor ze bent. Dit doe je door tijdens het gehele proces, bij iedere stap te communiceren, aan te geven wat ze kunnen verwachten, met ze mee te denken en je beloftes na te komen.

Positieve communicatie
Het verduurzamen van de woning is erg spannend voor de klant en kost veel geld. Zorg er daarom voor dat jouw klanten er een positief gevoel op na houden als je installatiewerk voor hun uitvoert. Dit doe je door behulpzaam te zijn en altijd met een glimlach te werk te gaan tijdens de klantcontactmomenten. Geef ze het gevoel dat ze trots mogen zijn dat ze hun woning verduurzamen en daarmee hun steentje bijdragen aan het klimaat.

Wat kan je hier concreet aan doen en wat levert dat je op?
Investeer in medewerkers die zich bezighouden met de interne en externe communicatie en administratie en heel belangrijk: vraag je klanten om feedback en blijf continu jouw diensten en communicatie verbeteren. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten en krijg je  tevreden en terugkerende klanten, een hogere conversie op offertes en een beter imago door positieve mond-tot-mond reclame en daardoor dus een waardeverhoging van de dienst en het bedrijf. Belangrijk is te onthouden dan een klant bereid is meer te betalen voor goede service.

Duurzaam Bouwloket is het energieloket in 130 gemeenten, dit houdt in dat bewoners uit deze gemeenten van A tot Z bij ons terecht kunnen voor gratis en onafhankelijk advies m.b.t. het energiezuinig, comfortabel en aardgasvrij maken van hun woning.