Groothandel Navetto over wachttijden en paradepaardjes

14.06.2022 Kenneth Nwosu

Groothandel Navetto over wachttijden en paradepaardjes
©De Groene Hoed

Eerder deelde Solar365 al het eerste deel van het interview met Eddy van Dijk, commercieel directeur van Navetto. In dit vervolg wordt onder andere gesproken over de wachttijden voor warmtepompen, inzicht in ontwikkelingen in omgeving van de klant, persoonlijke paradepaardjes en de toegenomen interesse in opslag. 

In het eerste deel van het interview legde Van Dijk uit dat het belangrijk is een goede inventarisatie op te maken voor de situatie en behoeften van de klant alvorens tot een advies te komen. In sommige gevallen kom je dan op een ander advies uit dan een warmtepomp, bijvoorbeeld isolatie. Wanneer de warmtepomp wel de uitkomst is dan heeft ook Navetto te maken met de huidige obstakels in de markt. 

"Wanneer je dat allemaal in kaart hebt dan ben je vervolgens afhankelijk van de installateur. Wanneer kan die de uitvoering doen”, zo vraagt Van Dijk zich af. “Als die zegt binnen nu en drie maanden tijd te hebben, dan gaan we naar de leverancier toe met de vraag 'wanneer kan je leveren?' Dat is tegenwoordig wel een erg lange tijd. Dat kan wel een half jaar duren. Maar dan is de stap in elk geval gezet. Dat die stap gezet is, is mooi, maar mensen die een PV-installatie willen, willen die nu. Die willen meteen profiteren wanneer de zon schijnt. Dat is lastig." 

Eerder deze week bleek uit een rapport van REPowerEU dat juist de vergrote inzet van waternetten een belangrijke sleutel zou zijn in de transitie van het gas af. Beleidsveranderingen kunnen grote impact hebben op jullie werk. Hebben jullie goed contact met gemeenten om zicht te hebben op relevante ontwikkelingen?
"In het gebied waar wij werken, door heel Nederland, hebben wij buitendienst adviseurs. Van hen verwachten wij dat ze weten wat er speelt. In mijn woonplaats Ede zijn ze met de aanleg van een warmtenet bezig. Heel Ede ligt op zijn kop. Je kunt nergens meer heen. Overal ligt de grond open want overal moeten buizen komen. Wij leveren geen bijdrage aan een warmtenet zelf, maar kunnen mogelijk wel bijdragen met PV, of eventuele opslag. Daarvoor moet je dan wel de juiste partijen bijeen vinden”, zegt Van Dijk. 

“Daar zijn we nu het afgelopen jaar ook heel druk mee bezig. Om erachter te komen wat er speelt binnen een gemeente of postcodegebied, welke architecten betrokken zijn en welke bouwbedrijven. Zo kunnen we erachter komen wat Navetto voor die partijen kan betekenen. Zo kunnen we samen tot een goed advies komen. Zo kunnen we samen zorgen dat de eindgebruiker ook heel comfortabel kan gaan wonen."

Op welke projecten van het afgelopen jaar ben je met name trots?
"We hebben een project op een grote camping gedaan. Daar hebben ze aparte doucheruimtes. Een camper parkeert daarnaast. In zo’n ruimte is naast een douche, ook een keukentje, wastafeltje en een toilet. Je wilt in zo’n ruimte natuurlijk warm water leveren, maar ook zorgen dat de zon helpt in het opwekken van de benodigde energie om zo kosten te besparen.

Wij hebben een aantal van die ruimtes onder handen genomen waarbij we hebben gezorgd dat we energie kunnen opwekken. Met collecteren en warmtepomp-boilers. Dit levert niet onbeperkt warm water, maar wel wanneer het nodig is. Rekening houdend met het gedrag van de bezoeker. Dit alles konden we namelijk monitoren. We konden iedere tien minuten zien wat de temperatuur van de boilers was. Zo konden we zien wanneer de boilers veel gebruikt werden of juist stilstonden en ze hierop afstellen. 

Een mooi voorbeeld van hoe we samen met de installateur en eindgebruiker in kaart brachten wat de behoeften waren. Ook wat data betreft. We hebben bijvoorbeeld een weergave van de cabines. Als er ’s nachts ergens een storing is dan krijgen ze automatisch een mailtje dat bijvoorbeeld melding doet van een specifieke storing in cabine 4. Die kan dan tijdig verholpen worden zodat dat de klant niet ’s ochtends onder een koude douche staat. 

Iedere gebruiker heeft bovendien zijn eigen gewoonten. Verschillende mensen staan op verschillende tijden op. Maar wat we wel zagen is dat er 13:30 en 16:30 vrijwel niet gedoucht werd. Dat bleek uit het feit dat we de temperatuur niet zagen teruglopen. Juist dat is een moment dat je die boiler goed op kunt warmen met behulp van de collectoren. Op die momenten kon je verwarmen zonder je warmtepomp in te zetten. Zonde als je dat ’s nachts moet doen met de warmtepomp die daarvoor elektriciteit verbruikt. We hebben daar alleen geen opslag. Dat zou de volgende stap zijn."

Gaat zo’n cabine veel oppervlak voor zonnepanelen opleveren?
"Nee, daar liggen tien panelen op en twee collectoren. Maar als je tien van zulke cabines hebt dan spreek je dus al van honderd panelen, twintig collectoren en veertig warmtepompen

Het verbruik is in zo’n cabine natuurlijk ook niet te vergelijken met een normale woning. De ruimte is kleiner, maar het belang is niet minder groot. Zeker niet, het is misschien nog wel belangrijker. Je bent als camping toch kwetsbaar voor wat iemand van zijn ervaring vond. Je wilt goede reviews krijgen. Ja, dat was een project waar we als Navetto wel trots op zijn."

Tijdens de Solar Business Day kwam ook de toegenomen interesse in opslag meermaals aan bod. In hoeverre springt Navetto hier op in?
"Wij hebben toch nog wel wat vragen rondom opslag. Stel bijvoorbeeld dat ik honderd batterijen zou bestellen, op pallets. Waar ga ik die dan neerzetten? De wetgeving zegt dat dit gewoon in een magazijn moet. Maar hoe zit het dan met brandgevaar? Er is gewoon nog geen beleid voor. Ja, je moet je houden aan de Arbowet en milieueisen. Dat snap ik, maar wat zegt een verzekeraar als hier brand uitbreekt?

Daar moet eerst duidelijkheid in komen. We kunnen immers veel batterijen in huis plaatsen. Bijvoorbeeld onder een trap waarop een verzekeraar zegt dat dit geen geschikte plek is en dat het creëren van zo’n plek heel duur blijkt. Uiteindelijk levert het je heel veel tijd en minder verassingen op om de tijd in het juiste advies te steken. We zijn heel bang de deal te missen. Ik denk dat als je in een goed gesprek gaat met de klant, dat je die dan niet kwijtraakt. Ik ben wel bang dat er achteraf veel gedoe komt op het moment dat men heel snel dit soort projecten uitvoert. Een tegenliggende verzekeraar, verkeerd advies, verkeerd legplan of ballastplan, et cetera. "

Wat zijn de grootste uitdagingen voor het komende jaar?
"Producten, levertijd en betrouwbaarheid. In ieder geval wat betreft het komende half jaar. Een gebrek aan handen. Technisch zoals de installateur, maar ook de adviseurs. Die zijn immers verantwoordelijk voor het verhaal dat verteld moet worden."