Heeft Nederland al zin in de energietransitie?

09.04.2021 Simone Tresoor

Heeft Nederland al zin in de energietransitie?

41 procent van de Nederlanders is bewuster bezig met de verschillende mogelijkheden voor aardgasvrije warmte dan vijf jaar geleden. Slechts 14 procent staat negatief tegenover aardgasvrij wonen volgens een onderzoek van Vattenfall. Toch is er volgens Alfred Dekker, verantwoordelijk voor de marketing bij warmtepompenfabrikant Daikin, nog veel werk aan de winkel. “Naar mijn idee hebben de meesten er wel van gehoord, maar doet men er nog niet veel mee omdat ze geen zin hebben zich er in te verdiepen. 2050 klinkt nog ver weg toch?”

Duurzaamheidsverenigingen

Er moet duidelijk actie worden ondernomen om de Nederlander meer bewust te laten worden van de ophanden zijnde energietransitie. Zij moeten, of ze willen of niet, af van fossiele brandstoffen en over op groene energie. Verandering is nodig en die is voor iedereen anders. Bij nieuwbouw is er al geen keuze meer en zitten alle aanpassingen al op zijn plek. Bij bestaande bouw is het verstandig te kijken welke stappen wanneer genomen kunnen worden. Veelal begint dat bij isolatie. Maar ook grote veranderingen zoals een verhuizing, verbouwing of de vervanging van de cv-ketel zijn momenten waarop men over de toekomst moet gaan nadenken.

“Dat denkproces, daar moet je de mensen wel toe aanzetten”, aldus Dekker. “Dat kan op verschillende manieren. Zo zijn er reclamespotjes van de overheid op tv, maar zelf ben ik enthousiaster over lokale duurzaamheidsverenigingen. Ambassadeurs van deze verenigingen worden, meestal door een gemeente, de wijk ingestuurd om bewoners te adviseren op het gebied van duurzaamheid. Zij hebben een voortrekkersrol en informeren bijvoorbeeld over isolatie, ledverlichting, verwarming en zonnepanelen. Dan kweek je echt bewustwording!”

Te weinig installateurs

“In de beginjaren van de zonnepanelen werden ze vooral aangeschaft door geitenwollensokkentypes  die op verjaardagen een beetje schamper werden aangekeken. Inmiddels heeft bijna iedereen ze op het dak liggen. Hetzelfde gebeurt bij warmtepompen”, zegt Dekker. “Drie jaar geleden stak niemand zijn vinger op bij de vraag of ze wel eens van warmtepompen hadden gehoord. Inmiddels zijn er veel meer ambassadeurs en early adopters, dat heeft tijd nodig om te groeien. Wij zien dat onze klanten vooral iets hoger opgeleide 50-plussers zijn. De kinderen zijn uit huis, er zijn wat meer financiële middelen en er is tijd om zich in de materie te verdiepen.”

Beren op de weg ziet hij ook en dat zit hem vooral in de installatie. “Er zijn veel te weinig installateurs en de bestaande groep heeft de uitdaging dat ze de ontwikkelingen moeten bijbenen. Wij geven veel cursussen aan deze groep en willen uiteraard dat ze gaan onderzoeken of het bij de vervanging van een cv-ketel geen optie is om voor een warmtepomp te kiezen”, aldus Dekker. “Overigens vind ik hier echt een rol voor de overheid weggelegd. Door te weinig goed geschoolde installateurs kan de energietransitie echt in de knel komen.”

Communicatie, scholing en subsidie

De marketeer is er duidelijk over: “Als ik het voor het zeggen had zou ik de overheid aansporen te investeren in meer en betere communicatie richting de Nederlanders, vooral via de eerder genoemde wijkteams. Ook zou ik inzetten op scholing en werving van installateurs en de subsidieregelingen voor de aanschaf van bijvoorbeeld warmtepompen in stand houden. Kijk maar eens hoe goed dat heeft gewerkt voor zonnepanelen. Want iedereen wil een warm huis, maar niemand wil er teveel voor betalen. Zo gaat dat nu eenmaal bij Nederlanders.”