Hoe ontwikkelen de wachttijden voor warmtepompen zich?

15.06.2022 Kenneth Nwosu

Hoe ontwikkelen de wachttijden voor warmtepompen zich?

Warmte365 sprak met diverse aanbieders van warmtepompen. Welke wachttijden communiceren zij naar klanten en installateurs, wat zijn de knelpunten en welke oplossingen zijn er?

Eerder was groothandel Navetto aan het woord. Afgelopen vrijdag werd dezelfde vraag gesteld aan Rinske Tolsma van Remeha en Pieter Rozema van Vaillant op de beurs Huis & Energie. Een telefonische ronde langs groothandels en andere aanbieders van warmtepompen leverde veelvoorkomende verhalen, maar ook enkele verassingen op. 

Rinske Tolsma, segment marketeer particulieren bij Remeha
”Wij geven klanten aan te moeten rekenen op levering volgend jaar. Meerdere factoren zorgen voor de lange levertijd. Schaarste van producten uit China. Drukte in de Chinese havens waardoor transporten vertraagd worden, maar ook de oorlog in Oekraïne zorgt voor onbeschikbaarheid van onderdelen. 

Toch adviseren wij klanten om wel nu al de aanvraag in te dienen zodat het werk in ieder geval in de pijplijn is. We verwachten niet snel veranderingen in de wachttijd. De vraag blijft maar toenemen terwijl we het aanbod niet zien stijgen.”

Pieter Rozema, rayon manager bij de Vaillant Group
“Wij geven onze klanten aan, de installateurs, dat het vier tot zes maanden duurt vanaf het moment van bestellen voor het model Arotherm+. Voor het type Arotherm split is dit twee tot vier maanden. Daarmee kunnen wij onszelf nog gelukkig prijzen. Veel collega’s spreken over levertijden van langer dan een jaar of zelfs anderhalf jaar.

Ik sprak gisteren een klant die aangaf net vijf warmtepompen ontvangen te hebben. Op mijn vraag hoe lang geleden die besteld waren, antwoord hij ’anderhalve maand’. Dus mondjesmaat komt er nu wel wat doorheen.

Onze producten worden bijna helemaal in Remscheid (Duitsland) gebouwd. Uiteraard zijn er ook onderdelen zoals de chips, die ergens anders vandaan komen. We hebben nu bijvoorbeeld te maken met een heel klein onderdeel dat nog geen euro kost. Het is nu niet voorhanden en daarmee wordt het toch een heel duur onderdeel."

Nico Beers, eigenaar van Beers Klimaattechniek
Nico Beers van Beers Klimaattechniek moet lachten bij het horen van de naam Warmte365.nl: “Jullie zijn al de zoveelste .nl die bellen. Bij ons geldt een wachttijd van vier tot twaalf maanden."

Sander van Zandvoort, manager binnendienst bij Kemasol
“Wij hebben met dezelfde problemen te maken als de rest in de markt. Momenteel geven wij aan dat het leveren van een warmtepomp een half jaar tot een jaar kan duren."

Jos Wild, technisch commercieel medewerker binnendienst bij Doornekamp
"De wachttijden verschillen erg per type product en vermogen. Wij leveren veel voor nieuwbouw, daar kunnen we het nog goed opvangen. Vooral in de vrije sector, daar wordt vaak nog traditioneel gebouwd over een periode van een jaar. Als je dan tijdig in het begin van zo’n traject in gesprek bent met de klant/installateur dan kan er op tijd besteld worden. Het helpt dat door prijsstijgingen van materiaal (en de verwachting van verdere stijgingen) die opdrachten nu ook sneller komen.

Wanneer een levertijd wel langer is dan gewenst, merken wij dat er nu wel meer begrip is bij bijvoorbeeld aannemers. Die zitten immers in hetzelfde schuitje en lopen vaak tegen dezelfde problemen aan met leveringen van materiaal."

Frank Maurik, manager marketing bij Intercool Technics (Toshiba distributeur voor de Benelux)
"Vorig jaar hadden we grote moeite om air conditioning te leveren. Door de groei in vraag, maar ook vertraging in logistiek door de gestrande Evergreen in het Suez kanaal. Daarna hebben we zowel airco’s als warmtepompen groot ingekocht om dergelijke problemen te voorkomen. De vraag naar warmtepompen is echter nog veel harder gegroeid dan verwacht.

Wij wijzen klanten er dan ook op dat, als tijdelijke oplossing, de airco ook heel goed in staat is om te verwarmen. Daar is deze, met een cop-waarde van vijf, zelfs erg efficiënt in. Het is bovendien snel in te regelen en we zien klanten die overstap dan ook wel maken onder het mom ‘die warmtepomp krijg ik voorlopig toch niet’.

Toshiba heeft vorig jaar een fabriek in Polen geopend. Dat helpt in de huidige situatie. Toch zijn er nog steeds elementen die nog steeds schaars zijn en voor vertragingen kunnen zorgen."