Interview met de CEO: Carlo Brouwer, STULZ

22.02.2020

Interview met de CEO: Carlo Brouwer, STULZ


Na meerdere (technische) opleidingen te hebben afgerond en diverse posities in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland te hebben vervuld is Carlo Brouwer sinds 2012 verantwoordelijk voor STULZ in de Benelux als 100% dochteronderneming van STULZ GmbH in Hamburg.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de warmtepompmarkt?
‘‘De grootste uitdagingen waar wij mee te maken hebben, is het realiseren van investeringen in warmtepompen an sich. Voor de nieuwbouwmarkt is dit makkelijker en qua kosten gunstiger dan de renovatiemarkt. Zo is het voor de renovatiemarkt wel degelijk een uitdaging om hoge watertemperaturen te behalen. Natuurlijk is ook geluid steeds meer een ‘issue’ geworden. Er zijn systemen die in de buurt komen van de geluidsnormen. Technisch gezien is het oplosbaar als ik bijvoorbeeld kijk naar ons REMKO-product.’’

Hoe gaat STULZ deze uitdagingen aan?
‘‘Wij verkopen de REMKO HTS-serie met een van de stilste buitendelen. De compressor zit niet in het buitendeel, maar in het binnendeel. Dit brengt niet het geluid het huis in, daar is namelijk veel rekening mee gehouden. Het binnendeel produceert niet meer geluid dan een cv-ketel. Anderzijds hebben wij ook omkastingen die het geluid reduceren voor daar waar genoeg plek is. Als grootste importeur van Mitsubishi Heavy Industries airconditioning’s bieden wij de Q-ton, een warmwatermachine op CO2 waarmee temperaturen van 90 graden kunnen worden gehaald. Dit is alleen geschikt voor heet tapwater-bereiding, maar wij verwachten de komende jaren dit ook geschikt te maken voor verwarming.’’

Wat is het belangrijkste in de verkoop van warmtepompen?
‘‘Installateurs moeten gecertificeerd zijn om met warmtepompen te werken. Zij moeten ook een servicedienst bieden die kan reageren. Warmwater- en verwarmingsvoorziening is immers de kern van een woning. De markt moet worden afgestemd op de producten die er zijn. Wij hebben als STULZ de oplossingen op korte termijn beschikbaar, maar het is niet zomaar even gedaan. Er zullen verdere technologische ontwikkelingen moeten plaatsvinden.’’

Wat is uw visie op de warmtepompmarkt?
‘‘Ik denk dat de warmtepomp cruciaal is voor een toekomst zonder aardgas. Het zal een onderdeel zijn van meerdere, waaronder elektrische, oplossingen. Waar die elektriciteit vandaan komt is een ander verhaal. Een bijkomende uitdaging is dan de overstap van het gasnet naar het elektriciteitsnet. Wij moeten een infrastructuur hebben die dit aankan. Een aantal jaren geleden werd er geroepen dat het heel snel zou gaan, maar er zijn technologische uitdagingen. Niet elke woning is geschikt voor een warmtepomp. Nieuwbouw kunnen we echter geschikt maken.’’

Waarom staat STULZ opnieuw op de vakbeurs Duurzaam Verwarmd?
‘‘Duurzaam Verwarmd is een heel goed medium om ervaringen en informatie uit te wisselen en op te doen. Ik zie het toch wel als een groot kennisplein waar het allemaal samenkomt.’’

Wat zijn de plannen van STULZ voor Duurzaam Verwarmd 2020?
‘‘De Q-ton van Mitsubishi zal waarschijnlijk een groot onderdeel spelen. Ook presenteren wij op Duurzaam Verwarmd een nieuw concept welke de keuze voor het juiste warmtepomp systeem eenvoudiger en toegankelijker moet maken. Daarnaast is STULZ al jaren actief in het koelen van datacenters. Bij datacenters komen megawatts aan restwarmte vrij waarmee warmtenetten kunnen worden gevoed. Rondom Amsterdam kunnen bijvoorbeeld al 1.200 tot 1.500 woningen van dit soort restwarmte worden voorzien. Dit staat in de kinderschoenen, maar zal ook op Duurzaam Verwarmd wel degelijk een thema voor ons zijn.’’

Benieuwd naar de Q-ton van Mitsubishi? Bezoek STULZ in stand S6.1 tijdens Duurzaam Verwarmd op 17, 18 en 19 maart 2020.