Karbonik: Infrarood-vlaggenschip met moskee-inspiratie

05.02.2020

Karbonik: Infrarood-vlaggenschip met moskee-inspiratie


“Ik heb een duurzame droom: CO2–emissies worden opgevangen en gesplitst in koolstof en zuurstof. Het plastic uit de oceaan wordt verzameld en gerecycled. De O2 laten we vrij, de koolstof en het recyclebare PET verwerken wij in onze producten,” vertelt Koen Klooster, directeur bij Karbonik. Dit bedrijf levert namelijk infraroodverwarmingsoplossingen op basis van koolstof en kunststof. Klooster geeft toe dat zijn droom niet makkelijk te verwezenlijken is, maar zet zich wel in als missionaris van Karbonik’s producten.

Overal toepasbaar
“Wij zijn in de woningbouw gestart en hebben hier ons track record opgebouwd. Zo hebben wij de tijd genomen om onze producten goed te ontwikkelen en te testen,” zegt Klooster. Inmiddels kan Karbonik binnen heel West-Europa leveren en richt het zich ook op de utiliteit, waar interessante mogelijkheden liggen. “Ons product past altijd, in de nieuwbouw én de bestaande bouw.” Hoewel de producten in de renovatiemarkt snel geadopteerd worden, laat Klooster weten dat in de nieuwbouw grote partijen nodig zijn om het toepassen van infraroodverwarming te bevorderen.

Moskeeën
“Ons vlaggenschip is de verwarmingsfolie.” De drie ‘Founding Fathers’ van Karbonik kwamen dit product toevallig tegen in moskeeën in Turkije. “De vloerverwarming op waterbasis is daar namelijk vervangen door verwarmingsfolie, waardoor er maar vijf keer per dag een half uur (voor en tijdens het bidden) verwarmd wordt, in plaats van 24 uur per dag,” aldus Klooster. Karbonik’s oprichters zagen de brede toepasbaarheid van het product en hebben daarom nu een nauwe samenwerking met de Karbonik-fabriek in Turkije.

Koolstof
De verwarmingsfolie is flinterdun en snel en eenvoudig onder vloerbedekking te installeren. “De basistechnologie, verwarmen met koolstof, is decennia geleden ontworpen. Het rendement is meer dan 99,9%: alle energie die je erin stopt, wordt omgezet in warmte.” Volgens Klooster is dit natuurkundig heel logisch: “Als we uitgaan van de wet van behoud van energie, kan je je afvragen waar de resterende energie naar toe zou moeten gaan? Er zit namelijk niets in ons systeem wat beweegt.”

Carbo e-Paint
Ook de Carbo e-Paint van Karbonik werkt via dezelfde techniek. “Deze zwarte warmtegevende verf wordt ontwikkeld door een partner in Duitsland, een systemintegrator die producten verzamelt met de beste prijs/prestatieverhouding. De verf moet op een steenachtige, voldoende gladde ondergrond worden aangebracht, zodat de verf en daarmee de warmte gelijkmatig over het oppervlak is verdeeld,” legt Klooster uit.

Recycling
Het gebruiken van koolstof stelt Karbonik in staat om producten met een hoog rendement te leveren, maar wat gebeurt er aan het einde van de levenscyclus van de verwarmingsfolie? “Het is recyclebaar en kan worden hergebruikt. Wij bieden sowieso 10 jaar garantie, maar als mensen onder de vloer niks geks doen en er geen aardbevingen plaatsvinden, kan het zo 30 jaar mee. Er beweegt en slijt immers niets,” licht Klooster toe.

Gebruikersacceptatie
Ondanks de positieve eigenschappen van deze verwarmingsoplossingen ziet Klooster één grote uitdaging voor infraroodverwarming: gebruikersacceptatie. “Weinig mensen weten hoe infraroodverwarming werkt, terwijl de zon ook werkt met infraroodstraling. Iedereen snapt dat als het buiten -5 °C is, er toch een comfortabele omgeving van 20 °C met een verwarmingssysteem kan worden gecreëerd. Dit geldt natuurlijk ook voor infrarood, waarmee goed lokaal kan worden verwarmd. Wij merken echter dat het nog steeds een door de massa niet begrepen technologie is,” aldus Klooster.

Volume en communicatie
Volgens Klooster zijn de belangrijkste stappen om deze uitdaging aan te gaan het creëren van volume en goed communiceren. “In vergelijking met andere warmtetoepassingen zijn infraroodleveranciers onvoldoende krachtig. Om een echte speler te worden moeten we groeien.” Daarnaast benadrukt Klooster de kracht van herhaling. “Ik noem mijzelf altijd een missionaris. Nederland is heel erg lang een olie- en gasland geweest. Wij zijn gewend aan luchtverwarming via convectie. Daarom moeten we regelmatig aan mensen communiceren dat het ook anders kan, met infrarood.”

Voorbeelden
“De olievlek spreidt zich uit,” stelt Klooster. Zo ligt onze verwarmingsfolie in tientallen woningen in Nederland, maar ook in het provinciehuis van Den Haag en Zwolle, waar iedere medewerker zijn of haar eigen verwarming kan regelen. Ook is het product terug te vinden in een kantoor in Londen en permanent te zien in het Innovatie Centrum voor Duurzaam Bouwen (ICDuBo) in Rotterdam. “Dit is een permanente beurs van producten voor de bouw op het gebied van duurzaamheid, van zonnepanelen en warmtepompen tot isolatiemateriaal. Ook wij tonen in deze inspirerende omgeving onze verwarmingsoplossingen.”

Duurzaam Verwarmd
“Wij voorzien een stevige groei en zijn met opleidingen de juiste mensen aan het klaarstomen.” Daarom neemt Karbonik deel aan Duurzaam Verwarmd. “Tot op heden hebben wij ook veel klanten zelf bediend, maar wij willen nu de omslag maken naar een netwerk van dealers en installateurs.” De vakbeurs is de plek om dit netwerk te bereiken. Tijdens Duurzaam Verwarmd zullen het vlaggenschip van Karbonik, de verwarmingsfolie, de innovatieve Carbo e-Paint en infraroodpanelen te zien zijn. “Wij zullen de producten ook werkend tonen, zodat de bezoekers het zelf kunnen ervaren.” Karbonik is te vinden in stand R8.1 tijdens Duurzaam Verwarmd op woensdag 17, donderdag 18 en vrijdag 19 maart in Expo Haarlemmermeer.