Onderzoek ACM naar problemen WKO-systemen

30.08.2022 Niels van der Horst

Onderzoek ACM naar problemen WKO-systemen
©Netbeheer Nederland

In Nederland voorzien ongeveer 230 warmte-koude opslagsystemen (WKO-systemen) momenteel 21.000 huishoudens van warmte voor tapwater en verwarming. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) – naar aanleiding van enkele klachten – bleek dat bij 9 procent de netten soms voor storingen zorgden en bij tien WKO-systemen (4 procent) werden grotere problemen geconstateerd.

87 procent van de systemen werkt nagenoeg zonder problemen, dit bleek uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bij 9 procent zorgden de netten soms voor storingen maar werkten de systemen goed en bij tien WKO-systemen (4 procent) werden grotere problemen geconstateerd. De meeste daarvan waren voor 2013 aangelegd.

De ACM kan met de resultaten haar toezicht gericht verscherpen. De Autoriteit gaat de uitkomsten ook bespreken met de bewonersgroepen die vaak problemen met hun WKO-systeem hebben. Verder kijkt de ACM of ze de resultaten kan gebruiken voor de invulling van de geldende normen over de betrouwbaarheid inzake levering en dienstverlening.

In het rapport staan ook suggesties om de positie van de consument te versterken. Consumenten met klachten moeten nu zelf aantonen dat een WKO-systeem niet goed werkt.

In de Warmtewet staat weliswaar dat een warmteleverancier garant moet staan voor goede kwaliteit en een betrouwbare levering maar dit is verder niet geconcretiseerd. Het rapport ziet het gebruik van slimme meters en het omkeren van de bewijslast als mogelijkheden om de positie van gebruikers te verstevigen.