Shell op de vingers getikt door Reclame Code Commissie

15.02.2022 Simone Tresoor

Shell op de vingers getikt door Reclame Code Commissie

Shell mag zichzelf niet meer ‘een van de grootste aanjagers van hernieuwbare energie’ noemen, dat besloot de Reclame Code Commissie (RCC) deze week naar aanleiding van een klacht over Shells reclamecampagne ‘Wij veranderen’, schrijft BNN/Vara.

In de campagne stelt Shell: ‘We veranderen, in één van de grootste aanjagers van de energietransitie.’ De RCC oordeelde dat dit suggereert dat de nieuwe situatie (hernieuwbare energie) in de plaats komt van de oude situatie (fossiele brandstoffen). Aangezien Shell haar investeringen in fossiele projecten vrijwel onverminderd voortzet kan daar bepaald niet van gesproken worden.

Op drie punten misleidend
De klacht tegen de reclame was ingediend door musicus en wetenschapper Jos Koning. Koning: “Een multinational die decennia lang willens en wetens de energietransitie heeft tegengewerkt kan zich geen aanjager noemen. Het enige dat Shell heeft aangejaagd is de destructie van het klimaat."

Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij: "De campagne ‘Wij Veranderen’ is op maar liefst drie punten misleidend. Vorige week oordeelde de commissie al dat Shells groene waterstof in werkelijkheid grijs is en dat Shell expres vaag is met cijfers. Nu stelt de commissie klip en klaar: Shell is geen aanjager van de transitie, Shell verandert helemaal niet.”