TONZON innoveert Thermoskussen en verhoogt isolatiewaarde

09.12.2021 Joyce Beuken

TONZON innoveert Thermoskussen en verhoogt isolatiewaarde
©TONZON

Dat de thermoskussens van TONZON de laatste veertig jaar menig woning wist te verduurzamen, betekent niet dat oprichter Ton Willemsen achterover kon leunen. Het kan altijd beter volgens hem, en dat moest op een zeker moment ook om aan de eisen voor een subsidie vandaag de dag te kunnen blijven voldoen. En dus werd er een nieuw Thermoskussen ontwikkeld, ditmaal met vier luchtkamers in plaats van drie.

Dat was nodig om te kunnen blijven voldoen aan de eisen rondom isolatie. Oprichter van TONZON en geestelijk vader van het Thermoskussen Ton Willemsen vertelt: “Op papier voldeden we bij houten vloeren niet aan het getal (red. de isolatiewaarde, RC=5,0 vierkante meter per kilowatt) dat door Milieu Centraal als wenselijk bestempeld wordt voor vloeren met vloerverwarming. Zij stellen dat de RC-waarde van een vloer 5 moet zijn. Bij betonnen vloeren haalde het driekamerkussen een RC-waarde van 5 tot 5,6. Bij een houten vloer leverde deze echter een RC-waarde van 4,4. Te weinig dus.”

Voldoende waarde
Dat komt doordat de houten balken in de constructie koudebruggen bevatten, legt Willemsen uit. “In werkelijkheid werkt de isolatie beter, maar daar koopt niemand iets voor. Dus zijn we het vierkamerkussen gaan ontwikkelen.” Het vierkamerkussen heeft zich echter niet alleen voor houten vloeren als functioneel bewezen. “Als je dit kussen onder beton hangt kom je boven de 7 uit. Dat is zeker niet verkeerd.”

De RC-waarde geeft aan hoe goed het isolerend vermogen van een materiaal is. Hoe hoger de waarde, hoe beter de warmte wordt vastgehouden. Een extra luchtkamer leverde voor de houten vloeren voldoende resultaat om de isolatiewaarde van 5 ruimschoots aan te tikken.

Stoer volume
Het grootste voordeel van de thermoskussens is het geringe volume van het product. Dit ontlast het transport, wat volgens Willemsen heel belangrijk is in deze tijd. “Vroeger maalden we niet om het volume.” Hoe groter de vrachtwagen was, hoe stoerder, haalt Willemsen terug. “Maar nu hebben we een tekort aan vrachtwagenchauffeurs.”

“Als we alle vloeren voor 2030 geïsoleerd willen hebben met een ander materiaal dan Thermoskussens, heb je per dag 2.000 vrachtwagens nodig. En dan heb je dus enkel nog de vloer gehad.”

Bewust van aluminium
Maar het bewustzijn gaat verder dan enkel het vervoer van de vloerisolatie. Het product bevat een geringe hoeveelheid aluminium. Volgens Willemsen wordt van dit materiaal niet meer gebruikt dan noodzakelijk omdat aluminium heel belastend is voor het milieu. “Het kost veel energie om aluminium te winnen. Daarom gebruiken we slechts een half procent aluminium in de thermoskussens.”

Het thermoskussen met vier luchtkamers weegt bovendien slechts 100 gram per vierkante meter en bevat dan dus maar een 0,5 gram aluminium. Met andere materialen behaal je niet zo’n laag gewicht en tegelijkertijd zo’n hoge isolatiewaarde, belooft Willemsen.

Klimaat op één
Hoe kritisch Willemsen is ten opzichte van zijn eigen productie, zo kritisch is hij ook over zijn concullega’s. “Het meest belangrijkst vinden veel producenten de winst, de omzet en daarna pas het klimaat. Maar het moet andersom. Het klimaat moet nu de nummer één prioriteit zijn. en daarbij moeten we niet alleen kijken naar de winst voor het klimaat, maar ook naar de klimaatkosten die worden gemaakt om deze klimaatwinst te boeken. Zonnepanelen zijn prima, maar zolang ze nog gemaakt worden van steenkoolstroom moeten we dat wel in de balans betrekken.”