Vijf dingen die installateurs moeten weten over hun klant

03.03.2021 Simone Tresoor

Vijf dingen die installateurs moeten weten over hun klant

"We weten allemaal dat we moeten meedoen aan de energietransitie, maar mag dat alsjeblieft met zo min mogelijk gedoe?" Zo denken consumenten volgens nieuw onderzoek van Delta-EE, een Europees onderzoeksbureau op het gebied van de energietransitie.

Voor een effectieve energietransitie is het gebruik van hernieuwbare energiebronnen alleen niet voldoende. Er is ook gedragsverandering bij consumenten noodzakelijk en zij moeten nieuwe technologieën gaan omarmen. “Maar de klant heeft daar niet zo’n zin in. Ze zijn gewend aan hun oude systeem: verwarming met fossiele brandstoffen. Tevens zijn ze gewend aan flexibiliteit en het beste aanbod, ze hebben geen zin in aanpassingen in hun huis en eigenlijk willen ze er ook niet veel tijd in steken”, aldus David Trevithick, een van de onderzoekers en schrijvers van het rapport.

Vijf dingen die de energieleverancier en installateur moeten weten over hun klant:

1.  Langetermijncontract afsluiten? Nee bedankt!

Energiebedrijven zullen creatief moeten zijn bij het doen van een aantrekkelijk voorstel, want tijdens het onderzoek bleek dat consumenten niet graag ingingen op een minimale contractduur van 2 jaar. Wat klanten wel aantrekkelijk leek? 60% vonden het een goed idee als ze gebruik zouden kunnen maken van een automatische overschakeling naar het beste tarief van hun leverancier of een andere aanbieder.

2.  Aanpassingen in mijn huis? Liever niet!

De klant heeft geen zin in en geen tijd voor veranderingen. Ze willen eigenlijk geen andere radiatoren en hebben geen zin om in hun vrije tijd hun huis te isoleren. En als ze een warmtepomp aanschaffen, moeten ze dan een dag vrij nemen en daarna hun hele huis schoonmaken? Een aanbieder kan met deze wijsheid in pacht inspelen op deze tegenzin.

3.  Controle over mijn energieverbruik? Die houd ik liever zelf

Klanten zijn huiverig om de controle over hun energieverbruik uit handen te geven. Energie beïnvloedt belangrijke en tastbare zaken zoals warmte en comfort. Bij automatiseringsdiensten of optimalisatiediensten is het belangrijk dat klantvertrouwen eerst wordt opgebouwd.

4.  Mag het alsjeblieft zo eenvoudig mogelijk?

Voor de meesten is energie nog steeds een sector waar ze weinig betrokken bij zijn en weinig van af weten. Het is een uitdaging de klant wat te leren over nieuwe technologieën als hij daar geen zin in heeft. In het drukke leven van de klant zijn voorstellen succesvol als ze eenvoudig te begrijpen zijn. Aankopen worden eerder gedaan als het een moeiteloos traject is. Geef dus minder keuzemogelijkheden om keuzestress te vermijden, gebruik een vertrouwd product en pas dat aan in plaats van iets totaal nieuws en splits het besluitvormingsproces op in hapklare brokken om ‘beslissingsverlamming’ te voorkomen.

5.  Ik wil wel graag zien hoeveel energie ik verbruik

Consumenten willen graag zien wat ze verbruiken en hoe dat beter kan. Een groot percentage van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze graag via een app willen bekijken welke apparaten de meeste elektra slurpen, wat ze verbruiken of opbrengen, hoe ze het voorgaande jaren deden enzovoort.  

Nu nog even zin maken

Uit het onderzoek kwam ook dat maar 23% van de bevraagden interesse had deel te nemen aan iets als ‘gezamenlijk eigendom’, bijvoorbeeld door lid te zijn van een energiecoöperatie. Een verrassende uitkomst omdat in Nederland de impact van energiecoöperaties juist lijkt te groeien.  Hierover zegt Trevithick: “Grappig, wij vinden dat een heel hoog cijfer gezien het feit dat door corona veel mensen in de financiële onzekerheid zijn gekomen. Maar het kan inderdaad zijn dat dat per land toch wat verschilt.”

“Het is de eerste keer dat we dit onderzoek deden”, vertelt de onderzoeker, “dus we kunnen het niet vergelijken met een vorig onderzoek. Toch ben ik van mening dat de bevraagden de noodzaak van de energietransitie begrijpen. Vroeger kon men nog wel eens cynisch zijn over klimaatverandering maar tegenwoordig heeft iedereen de noodzaak van ingrijpen wel begrepen. En ook al lijkt het dat de uitkomsten laten zien dat de consument er nog niet zo’n zin in heeft, iedereen is zich nu wel duidelijk bewust van de noodzaak tot verandering. Nu nog even zin maken.”