‘Investeer duurzaam in je huis voor meer rendement én comfort’

29.10.2021 Jan de Wit

‘Investeer duurzaam in je huis voor meer rendement én comfort’

In het Warmtepomp Trendrapport 2021 liet Pieter van der Ploeg, CEO van SpeedComfort, zijn licht schijnen over de warmtepompmarkt. Volgens hem is het uitleggen van de energietransitie, één van de belangrijkste onderdelen. “We moeten het positieve verhaal vertellen. Duurzaam investeren in je huis levert een goed rendement én meer wooncomfort op.”

Als eigenaar en oprichter van SpeedComfort combineert Van der Ploeg sinds 2015 het bieden van comfort en besparen op de energierekening. Een positie die hem blijft fascineren en uitdagen. Toen hij besloot om de radiatorventilator te bouwen had hij niet durven dromen dat het zo’n succes zou worden, zo vertelde hij aan Warmte365.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de waterpompmarkt?
“Als je over duurzame investeringen in je huis wilt praten, dan begint iedereen als eerste over de terugverdientijd. Dat is buitengewoon schadelijk en moet echt anders. Als iemand een auto koopt, dan vraag je toch ook niet eerst hoe hij die denkt te kunnen terugverdienen? Dat negatieve frame, dat duurzaam investeren alleen maar geld kost, daar moeten we vanaf.

Je ziet het ook in de media, bij ieder negatief verhaal duikt iedereen er bovenop. Ik vind lobbyen vreselijk, maar het is onontkomelijk. We moeten het positieve verhaal vertellen; duurzaam investeren in je huis levert een goed rendement én meer wooncomfort op.”

Hoe gaat SpeedComfort deze uitdagingen aan?
“We werken samen met grote partners als ING, Greenchoice en Essent. Zij hebben loyaltyprogramma’s met leuke aanbiedingen voor hun klanten waarmee zij kennis kunnen maken met onze SpeedComforts.

Ook op gemeentelijk en provinciaal niveau hebben we samenwerkingen lopen, zoals met Zeeland en Leidschendam. Huishoudens kunnen voor 90 euro subsidie krijgen van hun gemeente uit de RREW-regeling voor energiebesparende maatregelen. Een SpeedComfort is dan een hele aantrekkelijke optie.”

Wat is het belangrijkste in de verkoop van duurzame investeringen?
“Dat je het merkt in de energiekosten. Een SpeedComfort is een duurzame investering die een lagere energierekening én meer comfort biedt. Het heeft pas zin als iemand anders jouw verhaal vertelt en die moet een warme relatie hebben met het product en het bedrijf.

Dan gaan mensen er met elkaar over praten en raken meer mensen geïnteresseerd in je product. Zulke mond-op-mondreclame is goud waard in stimuleren van duurzame investeringen.”

Wat is jouw visie op de energietransitie?
“Het gaat nog te langzaam en de transitie naar fossielvrij energiesysteem wordt onterecht negatief geframed. Om daar concreet wat aan te veranderen heb je een kabinet nodig zonder de ‘Rutte-achtige types’.

We hebben mensen nodig met een duidelijke visie op energie, woonlasten en investeren in een duurzame toekomst. Zij moeten het positieve verhaal gaan vertellen, dat we juist enorm kunnen profiteren van de energietransitie en dan heb ik het niet alleen over economisch profijt.”