‘Wij leveren het onderdeel, al is het midden in de nacht’

06.01.2022 Simone Tresoor

‘Wij leveren het onderdeel, al is het midden in de nacht’

Ze hebben al dertig jaar ervaring en ze zijn er goed in: de installateur ontzorgen bij storingen en helpen bij het leveren van onderdelen. De storingservice van Wasco technische groothandel loopt als een goed gesmeerde machine. Rob van Ewijk, business manager onderdelen, is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de afdeling.

“Dertig jaar geleden is Wasco begonnen met deze service, toen alleen nog voor cv-ketelonderdelen. Destijds was het nog normaal dat de installateur een onderdeel bij de ketelleverancier bestelde. De installateur moest zo contact houden met een hele rits verschillende leveranciers. Dat was onhandig en kostte hem veel tijd.”

Twintigduizend onderdelen op voorraad
Wasco is in dat gat gesprongen en begon alle onderdelen op voorraad te nemen. Ook verzamelden zij alle informatie die nodig was om de onderdelen te vervangen en maakten ze werkinstructies om het de monteur zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het bleek een schot in de roos en de omzet van Wasco schoot omhoog. Inmiddels zijn ze al dertig jaar marktleider in het leveren van onderdelen. En niet meer alleen van cv-ketels, maar ook ventilatie-units, WTW-units, airconditioning en uiteraard warmtepompen. Inmiddels hebben zij zo’n twintigduizend onderdelen op voorraad.

“De installateur kiest voor gemak: een telefoontje is voldoende om hem volledig te ontzorgen. Wij kunnen hem 24 uur per dag, 7 dagen per week helpen”, vertelt Van Ewijk. “En ik kan je vertellen dat we daar enorm goed in zijn. Als een installateur eenmaal klant is, dan blijft hij dat ook. Dit komt omdat we altijd kunnen leveren wat hij nodig heeft en dat kunnen we ook snel. Als hij voor zes uur besteld, is het de volgende werkdag al in huis. Hij kan overigens ook vanaf 7 uur ’s ochtends zijn materialen ophalen bij een van de 34 Wasco-vestigingen.”

‘Onze werknemers waren vroeger zelf monteur’
Wasco’s onderdelenverkoopondersteuningsafdeling bestaat uit negen werknemers, waarvan er zes zelf monteur zijn geweest. Zij hebben enorm veel kennis in huis en helpen graag bij de technische ondersteuning. Om hun kennis up-to-date te houden gaan ze met regelmaat een dag op cursus. Van Ewijk: “Dan gaan ze een dag naar een leverancier en mogen ze sleutelen aan nieuwe producten. Blijer kan je een techneut niet maken, zo leren ze steeds alles over nieuwe technieken.”

Veel installateurs rijden rond met een bus vol onderdelen die ze lang niet altijd nodig hebben. Die waarde kan oplopen tot wel 20.000 euro. “Dat liggende kapitaal is niet meer nodig als je gebruik maakt van onze voorraadbeheerservice”, vertelt Van Ewijk. “Wij hebben dertig jaar aan data verzameld en weten precies welke onderdelen een monteur het beste in zijn bus kan hebben liggen. Met deze onderdelen kan hij ongeveer 95 procent van alle storingen oplossen. Deze voorraad kost hem rond de 7.000 euro, dus dat scheelt aanzienlijk. Als een installateur aan ons doorgeeft welke merken ketels of warmtepompen hij in zijn abonnementen heeft zitten, kunnen wij hem een nog beter advies geven.”

De piketdienst regelt het ook midden in de nacht
Ook midden in de nacht kun je Wasco bellen. Dit gebeurt vaak bij storingen in ziekenhuizen of verzorgingstehuizen. De piketdienst regelt dan dat het onderdeel per koerier wordt geleverd. Als er met spoed een pomp nodig is, zorgt Wasco voor een vervangende pomp inclusief alle toebehoren. Overdag wordt hij binnen een uur en buiten werktijden binnen twee uur op de locatie geleverd. De monteur kan in de tussentijd alvast beginnen met het demonteren van de pomp zodat er minimaal tijdsverlies is. Van Ewijk: “Zelfs technisch zeer ingewikkelde reparaties kunnen wij prima begeleiden door alle kunde die wij aanwezig hebben op de afdeling. Daar kunnen we met recht trots op zijn.”