‘Zet ook de knop om’-campagne weer van start gegaan

17.10.2022 Jan de Wit

‘Zet ook de knop om’-campagne weer van start gegaan
©Rijksoverheid

De ‘Zet ook de knop om’-campagne heeft een herstart gemaakt met nieuwe energiebesparingstips. De energieprijzen zijn nog steeds hoog, en hoewel het prijsplafond veel mensen en ondernemingen flink helpt de kosten te verlagen, is het voor velen nog steeds belangrijk om de energiekosten te drukken. Vandaar dat de Rijksoverheid hoopt dat mensen zich nog meer bewust worden van het belang van energiebesparing.

De campagne zal vaker te zien zijn dan in april met advertenties op radio en tv, in dagbladen, op websites en op social media. Daarbij richt de campagne zich op de thermostaat op maximaal 19 graden Celsius overdag en ’s avonds 15, maximaal vijf minuten douchen, het installeren van ledverlichting en dat bedrijven hun deuren sluiten om warmte binnen te houden en de klimaatinstallatie zuiniger instellen.

Ook is er aandacht voor kleine tips zoals waterbesparende douchekoppen, radiatorfolie, het dichten van naden en kieren, het sluiten van gordijnen ’s avonds en wassen op lagere temperaturen met volle wasmachine.

“Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is er flink bespaard door Nederlanders. Het gasverbruik is met ruim een kwart afgenomen en het elektriciteitsgebruik is zo’n 5 procent gedaald”, aldus Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie.

“Met name op het gebied van elektriciteit ligt de uitdaging om de komende maanden de besparing te verdubbelen. Met deze campagne-herstart willen we doorpakken met het besparen van energie en mensen verder helpen energiekosten te verminderen.”

Een meerderheid van de mensen zegt volgens de Rijksoverheid al energiebesparende maatregelen genomen te hebben of is dit van plan, zowel voor de korte termijn (79 procent) als voor de lange termijn (60 procent).