2 miljard voor verduurzaming bedrijven – hoe geven we het uit?

17.02.2021 | Actueel Joyce Beuken

2 miljard voor verduurzaming bedrijven – hoe geven we het uit?

Nederland zou het budget dat wordt uitgetrokken voor investeringskorting voor bedrijven, in moeten zetten voor de verduurzaming van deze bedrijven. Het gaat om een bedrag van twee miljard euro per jaar. Zo is te lezen in een rapport van de grootste werkgeversorganisatie van het land, VNO-NCW. Maar hoe zetten we dit geld in?

Begin februari presenteerde VNO-NCW een nieuwe koers, onder leiding van de nieuwe voorzitter, Ingrid Thijssen. Het Nederlandse bedrijfsleven moet op de schop. In drie woorden: groener, socialer en inclusiever. Werknemers moeten meer profijt hebben van de winst van een bedrijf. Maar nog belangrijker is dat het tempo waarop we verduurzamen flink omhoog moet.

De uitvoering van het klimaatakkoord moet sneller. Bedrijven spelen daarbij een grote rol, vindt Thijssen. “We stellen voor om daar het geld voor te gebruiken dat het kabinet met Prinsjesdag heeft gereserveerd voor een investeringskorting voor het bedrijfsleven, de BIK.” Maar waar geven we die twee miljard per jaar dan aan uit?

Campagne

Rolf Heynen, directeur van onderzoeksbureau Dutch New Energy Research, beaamt dat het geld niet direct gestoken moet worden in materiele zaken. “De eerste stap is om te investeren in een goeie communicatiecampagne. En dan niet met betrekking tot de noodzaak van verduurzaming, want die fase zijn we al voorbij. We willen nu weten: wat kun je als bedrijf doen? En waar vind je de juiste informatie en welke subsidiering is er mogelijk?"

Eerst besparen, dan opwekken

Heynen vindt dat er een plan moet worden gemaakt voor de komende 5 á 10 jaar waarin vast wordt gesteld waar de focus op wordt gelegd met betrekking tot besparingsmaatregelen als isolatie. “Wie wil focussen op opwekking kan dat alsnog doen, maar ik denk dat met name besparing nu relevant is. Veel bedrijven hebben al zonnepanelen, kennen al de weg en de voordelen daarvan, en hiervoor zijn al goede stimuleringsmaatregelen. Er liggen nog veel kansen in het efficiënter maken van je huidige gebouw.”

“Wij stellen voor de financiële ruimte van 2 miljard per jaar van de bedrijfsgerelateerde investeringskorting (BIK) vanaf 2023 aan te wenden voor financiering van de onrendabele top van investeringen in verduurzaming (CO2 - reductie, circulaire economie, reductie stikstofuitstoot).” – Ondernemen voor brede welvaart

Met de algehele bekendheid van het belang van besparen zit het inmiddels wel goed. “70% van de Nederlanders gelooft in klimaatverandering, zo blijkt uit de peilingen. Ook staat het in de top 5 van belangrijkste politieke maatregelen voor de komende verkiezingen.” Het draait dan ook vooral om kennis over welke besparende maatregelen men kan nemen, en niet over het belang van verduurzamen.

Financiële prikkel is klein

Ondernemers hebben behoefte aan informatie die relevant is voor hun specifieke situatie, denkt Heynen. “Door concrete voorbeelden te tonen van bedrijven, klein en groot en uit verschillende omgevingen, die de verduurzamingsslag hebben gemaakt, zorg je ervoor dat ondernemers zich aangesproken voelen.” Het uitstellen van verduurzamen is volgens hem eerder gemakzucht dan onwil. “De financiële besparing door verduurzamingsmaatregelen als isoleren levert relatief weinig op voor veel bedrijven ten opzichte van de totale uitgaven.. Die stimulans is niet zo groot, dus moeten maatregelen snel en vindbaar zijn.”

Bovendien levert een positieve prikkel meer op. “Niemand raakt gemotiveerd als er iemand van de omgevingsdienst langskomt met een maatregelenlijst en zegt wat een bedrijf moet gaan doen.” Met goede communicatie over laagdrempelige maatregelen en heldere instructies over wie te raadplegen komt er een hoop vaart in de zaak, aldus Heynen

VNO-NCWverduurzamenbedrijvenbesparingisolatiefinancieelcommunicatiecampagnecampagneKennisverspreidingDutch New Energy Research

Bedrijvenregister

Agenda

Webinar: Webinarreeks na-isoleren van woningen: Lancering Routekaart Na-isolatie

2 maart 2021
10:15 - 12:00

TKI Urban Energy

Lees verder

Webinar: All in One Compact Lucht-Water Warmtepomp 5 maart 2021

Logo Panasonic
5 maart 2021
10:00-11:00

Panasonic

Lees verder

Webinar: Smart Energy Community: Build Together!

6 maart 2021
15:00 tot 16:00 uur.

TKI Urban Energy

Lees verder

Webinar: All in One Compact Lucht-Water Warmtepomp 10 maart 2021

Logo Panasonic
10 maart 2021
19:00-20:00

Panasonic

Lees verder

Volledige agenda

Wekelijks op de hoogte blijven van de beste analyses en de nieuwste producten?
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!

Registreer nu