Consument moet zelf verzoeken om gasaansluiting te laten verwijderen

10.02.2021

Consument moet zelf verzoeken om gasaansluiting te laten verwijderen

Minister Van 't Wout van Economische Zaken en Klimaat heeft bevestigd dat consumenten die van het aardgas af willen niet zelf het verwijderen van hun aardgasaansluiting hoeven te betalen. De gasaansluiting wordt veilig verwijderd die door de netbeheerder, die deze kosten vervolgens weer kan verdelen over alle op het gasnet aangesloten huishoudens. Helaas blijft nog onduidelijk wat er gebeurt als een consument niet zelf verzoekt om de gasaansluiting te laten verwijderen.

Er zijn soms situaties waarin de netbeheerders een aansluiting moeten verwijderen zonder dat de klant daar zelf om gevraagd heeft, bijvoorbeeld om de veiligheid te waarborgen. Recentelijk vroeg Netbeheer Nederland aan de minister om duidelijk te maken wie er in dit geval voor de kosten opdraait. Nu blijkt dat de minister het eens is dat hier een goede oplossing voor moet komen, maar dat het onder de huidige Gaswet niet mogelijk is om dit soort kosten ook te verdelen over alle klanten.

Een blijvende oplossing zal er waarschijnlijk pas komen als de nieuwe Energiewet wordt ingevoerd. Voor die tijd gaat de minister in overleg met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om te kijken bij wie de kosten van zulke verwijdering terecht komen.

Oproep aan consumenten

Ondertussen roepen netbeheerders consumenten op om gebruik te maken van de nieuwe regeling, als ze van het aardgas af willen. Dit kan snel, eenvoudig en gratis door een aanvraag via www.mijnaansluiting.nl te doen als de nieuwe regeling in werking treedt. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft nog steeds naar om deze regeling op 1 maart in te laten gaan.