Win vertrouwen en ontzorg, dan heb je een klant voor het leven

09.11.2021 Michael Ibink

Win vertrouwen en ontzorg, dan heb je een klant voor het leven

Vanwege de oplopende gasprijzen en de duidelijk zichtbare klimaatverandering, zijn steeds meer Nederlandse huiseigenaren bereid om vooruitstrevende stappen te zetten bij het verduurzamen van hun woning. Echter heeft het gros geen idee welke mogelijkheden er zijn naast de bekende maatregelen als zonnepanelen en woningisolatie. Het is daarom essentieel dat je met de klant meedenkt in het totaalproces van het verduurzamen van de woning.

Bij het Duurzaam Bouwloket zien wij in ons klantcontact met particuliere woningeigenaren dat er vaak om advies wordt gevraagd over bovengenoemde maatregelen. Maar wanneer wij doorvragen over hun (toekomstige) woonwensen, onze kennis met hun delen over duurzaamheidsmaatregelen en goed onderbouwd aangeven welke (kleine en grote) maatregelen zij nog meer kunnen nemen om de woning energiezuinig en aardgasvrij te maken, dan begrijpen zij sneller het totale plaatje en gaan eerder over tot actie.

Denk mee en denk vooruit
Elke stap in het verduurzamingsproces van een woning heeft invloed op de volgende stap. Daarom is het belangrijk dat installateurs niet alleen de maatregel uitvoeren waar om gevraagd wordt, maar juist meedenken over de vervolgstappen.

Voorbeeld: als een klant vraagt om een offerte uit te brengen voor het plaatsen van zonnepanelen, geef dan aan dat het plaatsen van een warmtepomp, inductiekoken, vloerverwarming en eventueel een elektrische laadpaal logische vervolgmaatregelen zijn. Dit heeft ook invloed op hoeveel zonnepanelen de bewoner wil gaan plaatsen of dat de meterkast misschien verzwaard dient te worden.

Een duurzame relatie door het winnen van vertrouwen en ontzorging
Bewoners zijn erg op zoek naar een duurzame relatie met de installateur, die ook voor ze klaarstaat als dat nodig is. Ze willen graag aan de slag, maar weten vaak niet wie ze kunnen vertrouwen. Ben je als installateur in staat om vertrouwen te winnen en ze totaal te ontzorgen, dan heb je een klant voor het leven en gaat mond-tot-mondreclame ontzettend snel. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar toch zien wij in de praktijk dat hier grote kansen liggen voor installateurs.