A working class hero is something to be

12.12.2023 Patrick Schimmel Eigenaar Schimmel Techniek

A working class hero is something to be

Vroeger, toen ik monteur was, plaatste ik ketels bij de particulieren. Als zzp’er verhuurde ik mij aan bedrijven in het ‘verketelen’ zoals we dat noemden. Elke dag stonden we weer bij een nieuwe klant op de stoep om de ketel te vervangen. Vaak kreeg je een bakkie koffie, maar veel vaker ook niet. Je was gewoon een noodzakelijk kwaad en eigenlijk liep je nog in de weg ook. Heel soms kwam je bij dat oude omaatje: koffie, koekje, praatje. En bij vertrek kreeg je 5 euro in de hand gedrukt met de woorden: ‘koop daar maar een lekker biertje van’. Geweldig!

Maar veel vaker kwam je bij mensen die je nodig hadden om ‘dat doosje aan de muur’ te vervangen. Nul interesse en zoals gezegd liep je eigenlijk in de weg, want ze konden niet naar hun ‘oh zo belangrijke werk’. Ook als je aangaf dat het water er een uurtje af was gaf dat een heel gedoe, want een uur zonder water dat kon niet. Er was weinig interesse in de persoon die ‘dat doosje’ kwam vervangen en ik kreeg vaak het gevoel dat ik als ‘minder’ werd gezien.

De monteur, een vakmens met status
Maar wat overkomt ons nu de laatste jaren? Onze monteurs worden met open armen ontvangen. Dit heeft deels te maken met het feit dat wij onze klanten zorgvuldig kiezen. Maar het komt ook doordat die warmtepomp best moeilijk begrepen wordt en de klant er tijdens het adviestraject achter komt dat wij echte specialisten zijn.

Daarbij verwachten wij van onze klant dat er met respect met onze mensen omgegaan wordt. Zo is het wel eens voorgekomen dat ik in de auto ben gestapt om dat op de locatie nog eens goed uit te leggen aan de klant.

Van loodgieter tot installateur
Tegenwoordig wordt de installateur dus met open armen ontvangen. Nog voor de monteur aan de slag kan hangt de klant aan zijn lippen en staat de koffie al te pruttelen. Soms tot drie dagen lang wordt tijdens het installeren de monteur het hemd van het lijf gevraagd. En dat doet wat met die monteur. Hij wordt gezien, hij mag er ook zijn en hij is van enorme waarde.

Onze klanten begrijpen dit steeds beter en zien dat er een vakmens is, die hen alles kan vertellen over de warmtepomp, de werking, de manier van installeren en hoe je het beste met de machine om kan gaan.

We zijn dus vakmens. Dat waren we natuurlijk allang, maar het werd niet gezien. De monteurs doen er toe en daar zijn we ons bewust van geworden. En als je dan een echt vakmens bent, dan wordt je niet arrogant. Je gaat met respect met de mensen om. Je weet tenslotte van vroeger hoe het is om zo behandeld te worden.

Mijn monteurs zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid, sommigen zelfs letterlijk, ze zijn rechtop gaan lopen. Ze hebben meer eigenwaarde en zijn trots op wat ze doen. Zoals John Lennon al zong: "A Working class hero is something to be."