De runner-up van de Best Innovation Award van Duurzaam Verwarmd 2021

07.10.2021 Jan de Wit

De runner-up van de Best Innovation Award van Duurzaam Verwarmd 2021
©Joyce Beuken

De ThermoGenius Water M van ElringKlinger Engineered Plastics is de nummer 2 geworden in de verkiezing voor Best Innovation Award van Duurzaam verwarmd 2021. “De ThermoGenius speelt in op de flinke potentie voor het gebruik van oppervlaktewater als bron voor een warmtepomp”, aldus het juryrapport.

De ThermoGenius Water M van ElringKlinger is een warmtewisselaar die gebruik maakt van de warmte en koelte in oppervlaktewater. Zo kan het apparaat als bron dienen voor het economisch en milieuvriendelijk verwarmen en koelen van woningen en gebouwen, mits die zich dicht bij water bevinden. De warmtewisselaar wordt met warmtepompen gekoppeld tot een totaalsysteem.

De jury meent dat er de komende jaren een flinke potentie is voor het gebruik van oppervlaktewater als bron voor een warmtepomp. De innovatieve oplossing van het Duitse bedrijf “kan in het waterrijke Nederland zeker gaan bijdragen aan een opschaling van oplossingen waar water als bron wordt benut”, zo meent de jury. “De doorbraak van de warmtewisselaar zal afhangen van hoever de fabrikant het product kan opschalen voor grotere toepassingen.”

De jury bestond dit jaar uit Paul Smorenburg, hoofdredacteur vakblad E&W Installatietechniek, Frank Agterberg, voorzitter vereniging Warmtepompen en voorzitter branchevereniging Bodemenergie, en Coen van de Sande, directeur NVKL.

Reactie ElringKlinger Engineered Plastics
Hoewel de ThermoGenius onlangs voor een andere innovation award ook al als tweede eindigde achter de PVT-warmtepomp 3,5 Kw van Triple Solar, drukt dat allerminst de stemming. “We hebben allebei gewoon een mooi product en werken aan hetzelfde doel, namelijk het laten slagen van de energietransitie”, aldus Dennis Wagner, technisch sales engineer buitendienst bij ElringKlinger Engineered Plastics.

De uitdaging van het opschalen van de ThermoGenius pakt ElringKlinger dan ook met beide handen aan. “De warmtewisselaar is een klein onderdeel binnen een groot bedrijf, want 90 procent van onze activiteiten is in de automotivebranche. Met hun marketingkracht kunnen we een groot publiek bereiken. Tegelijk willen we ons product doorontwikkelen, zodat we de stap naar utiliteitsschaal kunnen maken.”