Met kwaliteitsinstallaties kunnen warmtepompinstallateurs zich onderscheiden

15.09.2025 Evelien Schreurs

Met kwaliteitsinstallaties kunnen warmtepompinstallateurs zich onderscheiden

Voor installateurs kan het, in een markt die concurreert op prijs, moeilijk zijn om onderscheidend te zijn in het leveren van service. Tegelijkertijd kan het bij het zoeken van een installateur lastig zijn om uit een groot aanbod een keuze te kunnen maken. FYXN wil hierin een oplossing bieden door een platform te bieden aan installateurs die goede service en installaties van hoge kwaliteit leveren.

Eind 2023 ontstond het idee voor FYXN, vertelt mede-oprichter Maarten Oostrum. “Eigenlijk is het ontstaan tijdens een biertje met vrienden door wat ideeën op een bierviltje te krabbelen”. Een van de vrienden is installateur en ziet sommige installateurs met zulke lage prijzen concurreren, dat er nauwelijks geld over blijft voor het leveren van een goede service. Ook ziet hij installateurs die de verschillende mogelijkheden die er zijn niet altijd goed aan de klant kunnen uitleggen.

Om installateurs die wel dat stapje verder gaan en zich willen onderscheiden met goede service, een podium te bieden, werd FYXN gelanceerd. Aan de ene kant om installateurs te helpen bij het goed uitleggen aan de klant welke mogelijkheden er zijn, en aan de andere kant biedt het kwaliteitswaarborging voor eindklanten.

Alleen installateurs waarvan de kwaliteit gegarandeerd is, kunnen zich dus aansluiten bij het platform, vertelt Oostrum. FYXN bekijkt hoe een aanvraagt wordt behandeld, welke vragen daarbij worden gesteld, hoe er wordt geadviseerd en hoe uiteindelijk de installatie wordt uitgevoerd. Wanneer de installatie is opgeleverd, volgt er nog een inspectie van een externe partij.

Er zijn personeelstekorten in de installatiebranche, hebben we dan wel ‘de luxe’ om te kiezen tussen installateurs? “Er zijn nog altijd bedrijven die alleen naar winstoptimalisatie kijken, dus kijk goed met welke installateur je in zee gaat”, antwoordt Oostrum. “Het is ook niet zo dat degenen die niet bij FYXN zitten geen kwaliteit leveren. Maar kies voor kwaliteit, want uiteindelijk ga je tegen de lamp lopen. Ik heb het met batterijen al gezien, maar ook met warmtepompen. Zelfs installateurs die bij ons aangesloten waren en begonnen zijn met warmtepompen en er weer mee gestopt zijn. Want een warmtepompinstallatie en de daarbij behorende service is gewoon best complex.”

Oostrum noemt een voorbeeld van een installatiebedrijf dat begon met het installeren van warmtepompen. Zij hadden er een stuk of tweehonderd geïnstalleerd. “Toen werd het winter en ging de eerste warmtepomp stuk. En dat is geen zonnepaneel dat even stuk kan blijven, want mensen hebben het gewoon direct koud. Dus dan heb je opeens een servicedienst nodig, die was er nog niet.”

Zo pakt een snelle installatie, van mindere kwaliteit, in de praktijk niet sneller uit. “Dan ga je eigenlijk ellende creëren, waardoor je dat weer moet gaan maken, we hebben al een tekort aan mensen, en dan ben je eigenlijk twee keer bezig op diezelfde locatie terwijl dat ook in een keer had gekund”

Toch zijn mensen, zowel installatiebedrijven als eindklanten, nog vaak geld gedreven, ziet Oostrum. Daardoor valt de keuze toch nog vaak op een goedkopere installateur. “Dat vind ik eigenlijk nog het grootste probleem, dat er heel veel bedrijven zijn die installeren tegen een lage marge, bijna tegen kostprijs werken.” Tegelijkertijd ziet Oostrum dat installateurs die zich echt inzetten voor de kwaliteit van hun installaties, en dat ook uitdragen naar buiten, zich daarom ook sterk kunnen onderscheiden en er succesvol mee worden.

Uitbreiding assortiment

Veel installateurs hebben de laatste jaren hun takenpakket uitgebreid door bijvoorbeeld naast zonnepanelen ook warmtepompen, thuisbatterijen en laadpalen te installeren. Volgens Oostrum is dat logisch gezien de markt en technieken die zich snel ontwikkelen. Tegelijkertijd benadrukt hij dat het overstappen van de ene naar de andere techniek niet zomaar gaat en niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van een installatie. “Het zijn echt verschillende disciplines en ook vakken apart.”

Als installateurs hun aanbod willen uitbreiden, door bijvoorbeeld naast zonnepanelen ook thuisbatterijen te installeren, moeten ze ook de kwaliteit van die (nieuwe) installaties aantonen bij FYXN.

Volgens Oostrum gaat het uitbreiden van het assortiment aan installaties vooral goed bij installateurs die zich er écht in verdiepen. “Die steken echt tijd in de educatie van hun medewerkers. Die gaan gewoon eerst eens met een collega-bedrijf uit de buurt meelopen. Ik ken er bijvoorbeeld een in Haarlem die hebben isolatie toegevoegd, en die hebben eerst een half jaar meegelopen met een collega isolateur om de kneepjes van het vak te leren, ja dan snap je het.”

Energielabels berekenen

Het aanbod installateurs dat zich heeft aangesloten bij FYXN is nog aan het groeien, om dat goed uit te rollen is volgens Oostrum een lange adem nodig. Ondertussen is FYXN gaan uitbreiden met een tool gericht op energielabels. Op basis van verschillende databronnen maakt deze tool een schatting van het energielabel.

Vervolgens wordt er ook berekend welke maatregelen nodig zijn om een bepaald energielabel te bereiken, wat dat betekent voor de energielasten en wat de kosten ervan zijn. Vervolgens kan ook het FYXN netwerk van installateurs helpen bij de uitvoering ervan.

“We gaan niet naar de locatie, dus het is niet 100 procent waterdicht”, zegt Oostrum. “Maar er zijn wat rekenslimheden en bandbreedtes meegenomen zodat het altijd klopt.” Ook gaat er nog een installateur naar de locatie om alles door te meten en te kijken of het technisch haalbaar is, en dan pas komt er een definitieve prijs “En dan valt het eigenlijk altijd mee”.

Het zijn vooral banken, hypotheekadviseurs en gemeenten die gebruik maken van de tool. Oostrum vindt het daarbij belangrijk dat het advies ook daadwerkelijk wordt omgezet in de praktijk, dus het verduurzamen van de woningen.

FYXN blijft bezig met het optimaliseren van de calculaties, vertelt Oostrum. Er wordt bijvoorbeeld meer meegenomen in de berekeningen, zoals groene daken en zonnestroomboilers. Verder doet FYXN de adviesgesprekken met consumenten nu zelf, maar hoopt in de toekomst telefonische energieadviezen te kunnen geven, maar volledig met AI. 

Maar uiteindelijk blijft het waarborgen van de kwaliteit van installaties en installateurs de kern van FYXN. Hoe kunnen installateurs zich inzetten voor die kwaliteit? “Ik denk dat het bij opleiding begint. En daarnaast is het echt je vakmanschap laten zien. Dus echt laten zien ‘ik maak goede dingen’ en daar mag je ook super trots op zijn, want die gasten zijn goud waard, allemaal.”