Veel huishoudens hebben moeite met kiezen nieuw energiecontract

15.04.2025 Evelien Schreurs

Veel huishoudens hebben moeite met kiezen nieuw energiecontract

Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is het voor veel huishoudens moeilijk om een weloverwogen keuze te maken voor een energiecontract. Dat zou komen door onduidelijkheden door wederverkopers, en verwarring over volmachten en opzegvergoedingen.

Onduidelijkheid bij het afsluiten van nieuwe energiecontracten ontstaat vaak door wederverkopers. Dit zijn verkopers die via een ander bedrijf klanten werven voor de energieleverancier. Het moet voor klanten altijd duidelijk zijn dat ze met een wederverkoper te maken hebben, maar uit onderzoek van de ACM blijkt dat het vaak bijvoorbeeld niet duidelijk is via welke energieleverancier zij werken.

Een wederverkoper kan ook om een volmacht vragen van een klant, waarmee deze verkoper vervolgens een energiecontract kan afsluiten bij een energieleverancier. Hierdoor weten consumenten soms niet bij welke leverancier zij een contract zullen hebben.

Ten slotte ervaren consumenten ook onduidelijkheden over opzegvergoedingen. Bij telefonische verkoop van een nieuw energiecontract worden consumenten niet altijd geïnformeerd over deze kosten. Leveranciers die hun klant willen behouden geven juist de impressie dat ze hoge opzegvergoedingen moeten betalen.

Door deze onduidelijkheden adviseert de ACM om nooit via een ongevraagd telefoontje akkoord te gaan met een nieuw energiecontract en om nooit zomaar een (digitale) handtekening te zetten voor een volmacht. De toezichthouder adviseert om alleen op een aanbod in te gaan als duidelijk is namens welke leverancier een energiecontract wordt verkocht en wat de voorwaarden zijn. Ook heeft de ACM energieleveranciers gewezen op hun verantwoordelijkheden en zet ze haar onderzoek naar opzegvergoedingen voort.