Consumentenbond opent meldpunt variabele energiecontracten
08.04.2025 Evelien Schreurs

De manier waarop energieleveranciers tussentijds tarieven wijzigen bij variabele contracten kan niet door de beugel, stelt de Consumentenbond. Bij een variabel energiecontract worden enkele keren per jaar de tarieven gewijzigd, omdat dat de afgelopen jaren niet eerlijk zou zijn verlopen opent de Consumentenbond een meldpunt.
Het begon met één klant van Vattenfall die bezwaar maakte tegen de tussentijdse tariefverhogingen van de energieleverancier. Het Gerechtshof Amsterdam stelde hem in het gelijk: het wijzigingsbeding dat in de algemene voorwaarden van de energieleverancier staat is oneerlijk en daarmee ongeldig.
Omdat bijna iedere energieleverancier diezelfde voorwaarden gebruikt bij variabele contracten, heeft deze uitspraak mogelijk gevolgen voor miljoenen consumenten. Dat gaat om consumenten die op dit moment een variabel energiecontract hebben, of dat in de afgelopen vijf jaar hadden.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “De Consumentenbond heeft zich altijd al verzet tegen het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden. Het is namelijk volstrekt onduidelijk op basis waarvan een energieleverancier zijn tarieven tussentijds mag aanpassen. Nu het Hof tot datzelfde oordeel komt, moeten energieleveranciers die voorwaarden aanpassen en hun klanten compenseren.”
Meldpunt variabele energiecontracten’
Om in kaart te brengen hoeveel consumenten te veel hebben betaald en hoe groot dit bedrag is, opent De Consumentenbond, samen met ConsumentenClaim, het ‘meldpunt variabele energiecontracten’. Samen met energieleveranciers en brancheorganisatie Energie-Nederland willen zij vervolgens het gesprek aangaan.
Molenaar: “We willen dat de leveranciers gedupeerden compenseren voor de onterecht geïnde geldbedragen. Ons doel is om er samen uit te komen. Een juridische procedure is een laatste middel. Een massaclaim kost bovendien veel tijd en we willen snel stappen kunnen maken. Maar we sluiten niets uit.”