Van COOL(blue) naar HEAT(Transformers): 'Ik had zin om van iets kleiners iets groters te maken'
03.07.2023 Simone Tresoor

Hij is er vol enthousiasme en met beide benen ingestapt: de energietransitie. Hij gaf er zelfs enkele maanden van zijn sabbatical voor op om alvast op te starten. Remco de Jong, voormalig lid van het managementteam van Coolblue, is overgestapt naar HeatTransformers. Hij gaat daar doen waar hij goed in is én wat hij leuk vindt: bouwen aan een organisatie die op het punt van ontploffen staat.
En dan ontploffen in de goede zin des woords. Recent haalde het platform voor warmtepompen 15 miljoen euro groeikapitaal op en naast expansie in Nederland staat betreding van de Duitse en Engelse markt op het lijstje van medeondernemers Stijn Otten en Gijs van Vrede.
Coolblue
HeatTransformers is in 2018 opgericht in Nederland om Europa gasvrij te maken en hebben inmiddels duizenden warmtepompen geïnstalleerd. Het is het eerste digitale bedrijf dat zich volledig richt op de verkoop, advisering, installatie en service met betrekking tot warmtepompen. Het bedrijf heeft een tweezijdig, digitaal platform ontwikkeld dat het volledige consumentenproces van interesse tot installatie faciliteert.
De voormalig Coolblue'er heeft een mooie staat van dienst waarin hij bouwde aan de meest klantvriendelijke bezorg- en installatieservice. Hij begon met een idee, twee teamleden en drie laptops en acht jaar later stond er een organisatie met 1.750 werknemers op 33 locaties in drie landen met een enorm hoge klanttevredenheid.
'Ik had zin om van iets kleiners iets groters te maken'
Hij zit inmiddels een dikke vier weken achter zijn laptop bij de marktleider in warmtepompen, dan heeft hij zelf uiteraard ook een warmtepomp. “Nog niet, maar dat heeft een hele goede reden. We zijn op zoek naar een nieuwe woning. En ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen wat daar als eerste in wordt geplaatst.”
De lat werd hoog gelegd bij Coolblue. Toch was het tijd voor een overstap. “Ik merkte dat ik weer zin had van iets kleiners iets groters te maken. Daar word ik gewoon blij van en daar zit mijn kracht. Daarbij maakt mijn recente vaderschap ook dat ik graag iets doe wat een positieve impact op de planeet heeft. Tevens ben ik bij HeatTransformers verantwoordelijk voor een breder deel van de organisatie wat voor mij een nieuwe ontwikkeling betekent. Ik heb dus een bredere rol in een jonge organisatie die heel hard gaat groeien en die een positieve impact heeft op de planeet. Een en een is drie.”
Alle drie een andere specialisatie
“De gemene deler met Stijn en Gijs is, dat we alle drie positieve impact willen maken op de planeet én van niets iets hebben gemaakt. De groeipijn die je bij een organisatie doormaakt, die ken ik en daar kunnen we op anticiperen. De fouten die ik al een keer gemaakt heb bij Coolblue, die hoeven we niet nog een keer te maken. De driehoek die wij vormen, alle drie met een andere specialisatie, vult elkaar prima aan”, zegt De Jong.
Hij vervolgt: “Ik ben momenteel nog volop aan het leren hoe de organisatie in elkaar steekt, hoe de warmtepompbusiness werkt en wie onze klanten zijn en hoe ze denken. Ik ga met drie grote thema’s aan de slag: welke nieuwe doelen gaan we stellen? Hoe wordt de organisatie een nog efficiëntere machine en tenslotte ga ik zorgen dat onze teams alle tools hebben om die doelen te gaan halen. Ik help onze mensen om in hun eigen rol succesvol te zijn. Om de groei te versnellen gaan we daarbij in de breedte investeren in het team en in onze marketing.”