Informatie-inflatie

04.10.2022 Ruud Cuypers

Informatie-inflatie

“Stap nu over en ontvang een maand gratis…”, en vul zelf de puntjes maar in. Krantenabonnement of streamingsdiensten? Top, doen we. Belbundel of internetabonnement? Geen probleem. Energiecontract? Tot voor kort was dat een realistische mogelijkheid, overstappen van energieleverancier al dan niet met een fikse korting voor de eerste periode. Maar het eerlijke verhaal achter deze slogan was natuurlijk genuanceerder en daar plukken overgestapte consumenten nu de wrange vruchten van.

Bedrijven moeten omzet draaien, en als na de eerste maand de werkelijke kosten in rekening worden gebracht is het voordeel voor de consument verdampt. Of in het geval van de ten ondergaande prijsvechtende energiemaatschappijen wordt de consument zelfs gedwongen overgenomen door een concullega. En die vraagt wellicht wel een eerlijke prijs, maar de consument kan niet meer kiezen en is per definitie duurder uit.

Zelfs mislukkingen dragen bij aan de vooruitgang van de wetenschap
Steeds vaker lijkt deze informatie-inflatie ook van toepassing in de wetenschap. Het lijkt wel of ieder artikel een regelrechte doorbraak moet zijn en iedere nieuwe vinding Nobelprijswaardig moet zijn om gepubliceerd te worden. Ook hier dringt zich de vraag op: waarom is het niet meer voldoende om het eerlijke verhaal te vertellen. Immers: ook incrementele verbeteringen of zelfs mislukkingen dragen bij aan de vooruitgang van de wetenschap en daarmee aan de welvaart van onze samenleving als geheel.

Wetenschap kenmerkt zich per definitie door vragen te stellen: een goed ontworpen onderzoek stelt een hypothese op bij een bepaald probleem, sluit bij voorbaat geen mogelijke uitkomsten uit en is breed genoeg van aard om ook ongewenste resultaten te kunnen leveren. Wanneer het onderzoek is uitgevoerd en de resultaten bekend zijn kan analyse plaatsvinden en kunnen conclusies worden getrokken, idealiter refererend aan de initiële hypothese. Dan is de cirkel rond en kan de hypothese worden gestaafd, of verworpen, waarna een nieuwe cyclus kan beginnen. Maar zomaar wat roepen om gepubliceerd te worden: dat gaat te ver. Open en transparant onderzoek levert verifieerbare resultaten, zonder doelredenatie.

Informatie-inflatie bij warmtepompen en warmtebatterijen
Terug naar de warmtemarkt. Een hybride warmtepomp aanschaffen? Prima, maar met een levertijd van zes maanden en daarna een nog onbekende periode tot hij kan worden geïnstalleerd worden de milieudoelstellingen door de grootschalige uitrol van warmtepompen bij lange na niet tijdig gehaald. Informatie-inflatie, omdat de gemaakte afspraken anders doen vermoeden.

Een warmtebatterij installeren dan maar? Helaas, ondanks de aanzienlijke ontwikkelingen van de afgelopen jaren ontbreekt momenteel het momentum om door te pakken en daadwerkelijk producten op een markt te zetten die daar klaar voor is, energetisch en economisch.

Informatie-inflatie, want hoewel warmtepompen en warmtebatterijen mogelijk de huidige sterk fluctuerende energiemarkt voor een deel zouden kunnen ontlasten en de topconsortia al jarenlang onder andere warmtebatterijen als speerpunt en paradepaardje presenteren, blijft structurele langjarige ondersteuning van marktpartijen voor doorontwikkeling en marktintroductie vooralsnog uit.