Informatie over de warmtepomp is onduidelijk, dus kiezen mensen voor een cv-ketel

13.01.2023 Jan de Wit

Informatie over de warmtepomp is onduidelijk, dus kiezen mensen voor een cv-ketel
©Weijerstechniek

Met het Actieplan hybride warmtepompen heeft het kabinet en de sector afgesproken om de hybride warmtepomp in te gaan zetten als katalysator van de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. Twee van de vier aandachtspunten draaien om de communicatie over de hybride warmtepomp en de bekendheid van de techniek. Beide punten scoren een onvoldoende en zullen snel progressie moeten tonen om het beleidsdoel van 125.000 extra hybride warmtepompen tegen 2024 binnen handbereik te brengen.

Het is een opvallend onderdeel van het Actieplan hybride warmtepompen: de bekendheid, het imago én het vertrouwen in de hybride warmtepomp oplossing zijn onvoldoende. Bij consumenten én installateurs en dat moet gaan veranderen.

“De huidige informatie die wordt verstrekt is vaak diffuus en kent geen eenduidigheid”, zo wordt er in het actieplan geconcludeerd. “Als gevolg hiervan schaffen veel mensen nu nog vaak een traditionele cv-ketel aan, terwijl de hybride warmtepomp in veel situaties een goede optie kan zijn.”

Het actieplan heeft daarom een heldere formulering uiteengezet die de basis moet gaan vormen voor alle communicatie en content, zie kader. Hiermee willen de betrokkenen niet alleen duidelijkheid naar elkaar creëren, maar dus ook naar consument en installateur. Kortom, dit wordt het verhaal van de hybride warmtepomp in de komende jaren.

“De hybride warmtepomp is een onmisbare oplossing om de afgesproken CO2-reductie in de gebouwde omgeving tot 2030 te realiseren en is voor een groot deel van de gebouweigenaren (in combinatie met een laagdrempelige investeringssubsidie) vaak een financieel aantrekkelijke optie. De hybride warmtepomp geldt in verschillende situaties als spijtvrij (tussenoplossing) en een eindoplossing voor 2050 in combinatie met duurzaam gas en onderdeel van de stapsgewijze aanpak naar verdere verduurzaming binnen de gebouwde omgeving.”


Met deze positionering hopen de betrokken partijen dat de kennis over de werking van de hybride warmtepomp onder installateurs wordt vergroot. Daarom vinden zij het belangrijk dat de hybride warmtepomp ook wordt gezien “als een laagdrempelige manier om over te stappen op een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering”. Voor de consument is een basale kennis logischerwijs genoeg, maar zelfs die ontbreekt nog altijd op grote schaal.

Vergroten van de bekendheid van de warmtepomp
Om de bekendheid te vergroten zal er vanuit de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een publiekcampagne voor de hybride warmtepomp worden opgezet. Voor de campagne, die tot en met 2024 zal gaan lopen, wordt 3 miljoen euro uitgetrokken.

Dat dit soort campagnes bijzonder effectief kunnen zijn blijkt wel uit de in april gelanceerde energiebesparingscampagne Zet ook de knop om van de Rijksoverheid. Op radio, televisie, online en in landelijke en regionale kranten werden praktische tips geboden om eenvoudig energie te besparen. Zoals door de thermostaat overdag op 19 graden te zetten en ’s nachts op 15 graden Celsius.

Onlangs vertelde Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie, in een interview met NRC dat de campagne zo’n succes is dat het gasverbruik met zo’n 25 procent is gedaald in Nederland. Hoewel hier natuurlijk ook andere redenen aan ten grondslag liggen wordt de campagne in verschillende landen letterlijk overgenomen.

Hoe gaat de campagne er ongeveer uitzien?
Ook de betrokken partijen zullen een communicatie- en, of marketingcampagne voor de komende drie jaar moeten gaan opstellen. Deze moet aansluiten bij de positionering (zie kader) en de publiekscampagne van het Rijk.

Een voorbeeld hiervan is de Hoe Gasvrij ben jij-campagne van Natuur & Milieu, waarmee onder andere getest werd of mensen de woning warm kregen met het verwarmingswater op 50 graden Celsius.

Het Actieplan hybride warmtepompen concludeert dat er nog onvoldoende inzicht is bij welke toepassing welke installatie optimaal functioneert.

Welk rendement van welk product binnen de totale installatieomgeving, zoals het woningtype, afgiftesysteem, type gasketel enzovoorts, verwacht mag worden is hierdoor niet duidelijk.

De Nederlandse Verwarmingsindustrie gaat daarom een voorstel uitwerken voor een methodiek (gebaseerd op bestaande testgegevens) voor de te verwachten rendementen bij verschillende situaties en configuraties.


Ten slotte komen er ook kennisplatformen voor zowel installateurs als consumenten. Die voor professionals moet nog worden ingericht. Voor de consument zal het bestaande platform Verbeterjehuis.nl, onderdeel van Milieu Centraal, worden uitgebouwd tot een landelijk digitaal platform. Hierop kunnen bewoners op basis van onder andere data van hun eigen woning, betere keuzes maken voor de verduurzaming van hun woning.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Warmtepomp Trendrapport 2023, een gezamenlijke uitgave van Warmte365 en Dutch New Energy Research. Wilt u het hele rapport lezen met alle trendanalyses en marktdata? Klik dan hier.