Rensa: oer-Achterhoeks familiebedrijf

25.11.2019

Rensa: oer-Achterhoeks familiebedrijf


Het Achterhoekse Rensa begon als regionale groothandel en is intussen een van de grootste aanbieders in verwarming en ventilatie in Nederland. Niet alleen dat, het bedrijf heeft dit jaar zelfs zijn derde Lean & Green Star in ontvangst mogen nemen voor het verduurzamen van de logistiek.

Rensa is daarmee de eerste technische groothandel met die onderscheiding; maar er is meer dat dit bedrijf zo uniek maakt.

Alles gericht op de lange termijn
Vanaf de oprichting in 1953 tot vandaag de dag is Rensa altijd in familiehanden gebleven. Dennis Heijink, kleinzoon van oprichter Evert, trad in 2017 aan als commercieel directeur na 22 jaar in dienst te zijn geweest. Wat betekent het voor Rensa dat de organisatie altijd een familiebedrijf is geweest?

Rick Hammink, hoofd marketing & communicatie: “Familie staat bij ons voor hechten aan continuïteit. Welke familie wil er immers zo snel mogelijk verdwijnen? We doen echt alles samen, met de voeten in de modder. Het draait niet om scoren en winst op korte termijn, maar om behoud en voortduring. Alles bij ons is gericht op de lange termijn.”

Bespaar tijd en geld met Revit-plugin
Doorgewinterd als Rensa intussen is, het bedrijf ziet altijd ruimte voor verbetering. Zo zet Dennis Heijink vol in op ICT-systemen. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Hammink: “Er is in de branche steeds meer vraag naar zogenaamde Building Information Modelling (BIM), 3D-tekenmodellen van projecten. Deze kun je maken met software als Revit. Het scheelt natuurlijk tijd en geld als je vroeg in het proces al een betrouwbare materiaallijst kunt maken in zo’n 3D BIM-tekening en deze gebruikt voor een bestelling.

“Onze Revit-plugin scant namelijk het hele model op materialen en vergelijkt deze vervolgens met meerdere databases. Zo kunnen wij op basis van de tekening bepalen om welke artikelen het gaat en of we deze op voorraad hebben. Wordt een artikel niet herkend, dan geven we dat ook direct aan en zie je dit terug in de tekening. Vervolgens kun je deze materiaallijst in Rensanet of het ERP-systeem van de installateur laden voor calculatie, planning of het plaatsen van een bestelling. Je kunt de lijst ook voor het gemak naar Excel exporteren.”

Webinars, kennisavonden & meer
Zich onderscheiden is zeker nodig voor Rensa; als het aankomt op ventilatie, warmtepompen en andere HVAC-producten, is de markt nu turbulenter dan ooit. Het is dus zeker geen tijd om het rustig aan te doen. Hoe ziet Rensa deze ontwikkelingen en hoe denkt het bedrijf hier op in te kunnen spelen? Hammink: “De snelheid waarmee de warmtepomp de HR CV-ketel vervangt, is ongekend hoog. Het resultaat is dat er zowel bij installateurs als consumenten veel vragen leven. Het belangrijkste is nu dus om de kennis over dit onderwerp te vergroten. Daarom organiseren wij ook samen met onze partners kennisavonden, webinars en bieden we documentatie aan in de vorm van checklists en white-papers.

Logistieke uitdaging
“Daarnaast bieden we installateurs concrete ondersteuning aan met onze eigen technische adviseurs en engineers. Of het nu gaat om teken- en rekenwerk of volledige engineering, we kunnen men bijstaan in elke fase. Ook logistiek gesproken is de opmars van de warmtepomp een uitdaging. Zo weegt een warmtepomp al snel twee keer zoveel als een HR CV-ketel; wij werken dan ook hard aan zogenaamde ‘prefab’ oplossingen waarbij meerdere componenten zijn gemonteerd in een frame en het geheel in één keer over kan. Alles om het voor zowel klant als installateur makkelijker te maken.”

Het moge duidelijk zijn dat het oer-Achterhoekse Rensa geen kans onbenut laat om te experimenteren, innoveren en optimaliseren. En voor een bedrijf dat al drie generaties in de familie is, voelt het jonger en ambitieuzer aan dan ooit!