Vattenfall en Shell bouwen fabriek duurzame kerosine in Zweden

05.11.2021 Joyce Beuken

Vattenfall en Shell bouwen fabriek duurzame kerosine in Zweden

Samen met Zweedse luchtvaartmaatschappij SAS bouwen onder meer Vattenfall en Shell een fabriek waar synthetische kerosine wordt geproduceerd, dat meldt de NOS. De initiatiefnemers stellen dat het de eerste fabriek is waar op grote schaal duurzame brandstof voor vliegtuigen kan worden geproduceerd.

Er zijn al een aantal fabrieken waar de zogenoemde biokerosine gemaakt wordt. Deze duurzame vorm van kerosine wordt gemaakt met bioafval, zoals oud frituurvet. Het initiatief van SAS, Vattenfall en Shell is het eerste dat op grote schaal synthetische kerosine gaat maken op basis van afgevangen CO2.

De fabriek moet aan de oostkust van Zweden komen te staan. Dit is een gunstige locatie om CO2 en elektriciteit te verkrijgen. Afgevangen CO2 komt dan van de warmtekrachtcentrale in Uppsala en de stroom van Zweedse windparken, kernenergie en een waterkrachtcentrale.

Druppel op gloeiende plaat
De fabriek moet per 2026 jaarlijks 50.000 ton synthetische kerosine produceren. SAS wil de brandstof gaan gebruiken voor binnenlandse vluchten. “Het is genoeg voor zo'n duizend vluchten", schat Paul Peeters, lector duurzaam vervoer aan de Breda University of Applied Sciences. Er zouden dan ook drie op de tien binnenlandse vluchten met duurzame kerosine kunnen worden uitgevoerd.

Een druppel op een gloeiende plaat, meent Peeters. Steeds meer overheden dwingen het gebruik van duurzame kerosine af. De luchtvaart vormt een van de grootste uitdagingen in de aanpak van klimaatverandering.

Fabrieken bijbouwen
In Zweden moeten in 2030 alle binnenlandse vluchten vrij zijn van fossiele brandstoffen. In Nederland stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat we per 2030 voor 14 procent aan duurzame kerosine moeten gebruiken. Per 2050 moet de luchtvaart overgestapt zijn op fossielvrije brandstof.

"Dat gaat dus alleen al in Nederland in 2030 om miljoenen tonnen per jaar als we evenveel blijven vliegen", zegt Peeters. "Er zullen dus heel veel fabrieken bijgebouwd moeten worden en snel."

Stroom uit Midden-Oosten
Synthetische kerosineproductie vereist ontzettend veel stroom. "De Nederlandse windparken zijn al vergeven aan datacenters", zegt Peeters. "Dus voor de productie van dit soort duurzame kerosine op grote schaal moet je waarschijnlijk uitwijken naar het buitenland. Het Midden-Oosten met zonnecentrales klinkt dan logisch, of misschien Spanje."