'Draagvlak warmtetransitie nog onvoldoende door communicatie'

09.07.2021 Joyce Beuken

De checklist voor een aardgasvrij Nederland is lang. Hoe krijgen we meer vakmensen en bewoners enthousiast, en welke middelen hebben we daarvoor nodig?

Ernst Japikse van Stichting Warmtenetwerk, Jeroen Pepers van Aedes en Maxime Verhagen van Bouwend Nederland gingen met elkaar rond de tafel om te beraadslagen wat er nodig is voor een succesvolle transitie naar een aardgasvrij land.

De meest opvallende berichtgeving van de laatste weken vond Verhagen dat we om woningen van het gas af te kunnen halen we dit zullen moeten verplichten. “De doelstellingen zijn alleen haalbaar als het draagvlak voor duurzame verwarming toeneemt. Verplichten werkt averechts.”

Gezamenlijke campagne
Om voldoende vakmensen aan te kunnen trekken is het van groot belang dat we de branche aantrekkelijk maken, voor zo wel studenten als zij-instromers. Een breed gedragen PR-campagne opgezet door verschillende leden van de branche vinden de sprekers een strak idee. “De verkoop van het verhaal kan beter. Het imago heeft een boost nodig”, meent Pepers.

Verhagen waagde zich zelf ook aan een verduurzamingsslag in zijn woning. “Ik heb nu onder meer een hybride ketel en zonnepanelen. Ik merkte dat het niet gemakkelijk is om te achterhalen en te kiezen wat je kunt en wilt. De meeste mensen weten ook niet wat ze kunnen doen in hun specifieke woning.” In de communicatie valt dus nog meer terrein te winnen.

Twee dagen geen vlees
Op de vraag of we het doel qua aardgasvrije woningen in 2030 nog gaan halen, antwoordt Verhagen standvastig ‘nee’. “Op dit tempo niet. Het aantal aardgasvrije woningen dat er bijkomt is te laag.” Pepers meent dat de communicatie te abstract is om het doel te kunnen halen. “Het belang van de transitie is nog niet geheel duidelijk voor de burger. Maak bijvoorbeeld een boekje met tien dingen die men zelf zou kunnen doen om de transitie te bevorden. Twee dagen per week geen vlees eten, ik noem maar wat.”

Om het draagvlak te vergroten kan er met financiële aantrekkelijkheid worden gespeeld. “Toen de kabel werd ingevoerd, konden mensen zich in eerste instantie gratis laten aansluiten. Hoe later je instapte, hoe duurder het werd. Het financiële voordeel voor particulieren moet meewegen, zo krijg je mensen mee”, benoemt Verhagen. Als mensen vanaf het begin meegaan is een ander bijkomend voordeel dat de straat maar een keer geopend hoeft te worden.

Volgend kabinet moet belonen
Volgens Verhagen hebben we een sprong nodig op het gebied van innovatie. Niet alleen meer installateurs, maar ook meer engineers en uitvinders. “Die krijgen we alleen als de top samenwerkt. Het volgende kabinet moet de bouw dan ook zeker belonen.”

Als de burgers aan boord zijn, hebben we natuurlijk ook nog mankracht nodig om het klusje gedaan te krijgen. Hoe krijgen we genoeg vakmensen? Op dinsdag 3 augustus lees je hoe Pepers, Japikse en Verhagen hierover denken.