24.01.2022 | Nieuws Joyce Beuken
Bijna een op de drie energieleveranciers is niet duidelijk over de variabele tarieven, stelt de Consumentenbond. Zij deden onderzoek naar 27 leveranciers.
Modelcontracten hebben variabele tarieven voor gas en stroom, de tarieven mogen zelf bepaald worden door de leverancier. Volgens de Consumentenbond moeten leveranciers hun variabele tarieven duidelijk op de website vermelden, maar dit gebeurt dus onvoldoende.
Gegevens nodig
Twee leveranciers, Vandebron en Clean Energy, boden op de website helemaal geen informatie over het maandelijks opzegbare contract. De tarieven waren alleen telefonisch of via de mail opvraagbaar. Bij een aantal bedrijven, onder meer VattenFall en Essent, zijn de tarieven pas zichtbaar als er gegevens worden ingevuld.
"Ook dat is onwenselijk", stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Tarieven zijn niet afhankelijk van je postcode. Op deze manier is het moeilijk om te controleren of de tarieven altijd hetzelfde zijn. Bovendien weet je niet wat er met je gegevens gebeurt." Juist nu de energieprijs relatief hoog is, is het van belang dat consumenten de tarieven kunnen vergelijken volgens haar.
Verdeling tweede openstelling SDE++ 2021 bekend
Berlijn vraagt industrie 500.000 warmtepompen per jaar te produceren
District cooling, het diepzeewaterkoelingproject Curaçao
Duitse Uniper vraagt staatsteun aan vanwege verlaagde Russiche gaslevering
Energielabel C voor kantoren, van dwang naar realiteit
Warmtenetten moeten volgens Jetten van privaat naar publiek eigendom
Gasunie officieel aangewezen om Nederlands waterstofnetwerk aan te gaan leggen
Panasonic Hybrid Air: een energiezuinige cv-ketel en airco combinatie
Grundfos informatiesessies warmtenetten 5 - 8 juli
Nieuwbouwproject in Ubbergen voorzien van Aquarea warmtepompen
Panasonic lanceert innovatieve Aquarea EcoFleX met nanoe™X
Panasonic levert Aquarea All-in-One compact bij Green Village in Delft
Branchevereniging Bodemenergie
NVDE
Gebruikersplatform Bodemenergie