Een inkijkje in de HVAC op de aankomende consumentenbeurs Huis & Energie

20.05.2022 Nina Groot

Een inkijkje in de HVAC op de aankomende consumentenbeurs Huis & Energie

Op 10, 11 en 12 juni vindt de tweede editie van de grote verduurzamingsbeurs voor de consument plaats: Huis & Energie. De Nederlander is klaar om met de eigen woning een verduurzamingsstap te maken en daarin heeft HVAC een essentieel aandeel. Maar hoe benadert de HVAC-industrie deze markt?

(Hybride) warmtepompen
Remeha ontwikkelt voortdurend innovatieve en energiezuinige producten voor klimaatbeheersing van warmte en warm water, zowel voor woningen als utiliteit. Het productassortiment omvat cv-ketels, (zonne)boilers, zonlichtsystemen, thermostaten, warmtepompen en aanverwante techniek. Met de innovaties streven zij ernaar te anticiperen op de wensen en behoeften van de consument, nu en in de toekomst.

Remeha is voornemens de bezoekers te informeren over de voordelen van de verschillende soorten warmtepompen, maar ook vastbesloten om misverstanden over de warmtepompen. “Veel mensen zien een hybride warmtepomp als een tussenoplossing en dat is nou juist niet het geval”, vertelt Rick Bruins, business development manager bij Remeha.

“In eerste instantie zorgt de warmtepomp er natuurlijk niet voor dat je huis aardgasvrij wordt, maar wanneer je cv-ketel in de toekomst over gaat op bijvoorbeeld biogas is dit wel het geval. Daarnaast zijn veel alternatieven nu nog niet woonlastenneutraal, terwijl een hybride warmtepomp dat voor veel huishoudens wel is.”

Ook helpen de mensen van Remeha de bezoekers om inzicht te krijgen in het gasverbruik met behulp van de warmtewijzer. Een tool waarmee consumenten binnen twee minuten een persoonlijk advies krijgen over de comfortoplossingen passend bij hun woning en woonsituatie. Inclusief eventuele besparing, terugverdientijd en mogelijke subsidies.

Infrarood verwarming
Redwell is de marktleider op het gebied van infrarood verwarming en kan worden toegepast als hoofd- of bijverwarming in onder andere woningen, kantoren, en dergelijke. Met een uitgebreid programma aan producten biedt Redwell efficiënte en stijlvolle oplossingen die geheel kunnen worden afgestemd op het gewenste comfort in de ruimte waar een Redwell infrarood verwarming ingezet moet worden, en sinds kort focussen zij zich ook op consumenten.

“Exposeren op Huis & Energie hebben wij vorig jaar aangevlogen als een pilot en deze is heel positief gebleken”, vertelt Joris Salvini, productmanager bij Redwell. “Op Huis  & Energie helpen wij klanten die we online nooit bereikt hadden. We zien een kapitaalkrachtig publiek van veertigplussers die willen investeren in hun huis.”

“We krijgen enthousiaste reacties van bezoekers die wel van infraroodverwarming hebben gehoord, maar niet weten hoe dit in de praktijk werkt. Wij leggen hen uit dat je infrarood verwarming juist kan gebruiken om op een efficiënte manier te verwarmen. En we laten hen zien dat het naast iets nuttigs ook een esthetisch mooie aanvulling kan zijn in je huis”, vertelt Salvini.

Efficiënte en stille warmtepompen
De Vaillant Group biedt de consumenten energiezuinige en schone systeemoplossingen voor verwarming, koeling en warm water. Dit doen zij in zowel nieuwe als in gerenoveerde woningen. Vaillant streeft er constant naar om de meest efficiënte en stille warmtepompen op de markt te brengen welke worden getest in eigen testcentra.

“Ondanks 95 procent van de focus van Vaillant op business-to-business ligt, merken wij ook op dat de consument steeds meer op is naar informatie die de gericht is op de fabrikant,” vertelt Jos Padmos, rayon manager bij Vaillant. “Bij business-to-business ligt er meer focus op de techniek en de toepasbaarheid en het dimensioneren van een systeem.“

“Bij de consument is dit anders, wij zijn een aanspreekpunt voor de consument, zodat zij zich kunnen oriënteren op de oplossingen. Vervolgens zoeken zij zelf de installateurs op die bekend zijn met ons product.”

Glen Breuren, rayonmanager bij Vaillant, zag op de afgelopen editie van Huis & Energie vele geïnteresseerde en serieuze klanten langskomen op de stand. “Het is goed druk, we staan eigenlijk geen moment niet met een bezoeker te praten. Opvallend is dat we vooral veel vragen krijgen over hoe onze producten bijdragen aan de verduurzaming van een woonhuis, en deze beantwoorden wij natuurlijk graag uitgebreid.”