Hebben warmtepompen een nieuw imago nodig?

18.05.2023 Brendan Hadden

Hebben warmtepompen een nieuw imago nodig?
©Bloomberg

In het Actieplan hybride warmtepompen stelt de overheid dat het imago van de hybride warmtepomp niet goed genoeg is. Kunnen warmtepompen een nieuw imago krijgen? Bloomberg schakelde drie ontwerpbureaus in om een poging te wagen.

Warmtepompen zijn een cruciale technologie in de transitie naar een duurzame samenleving. Maar laten we eerlijk zijn: ze ogen wel een beetje saai.

Puk van Meegeren, programmamanager Energie in Huis bij Milieu Centraal, vat het samen: “Een aantrekkelijk product is een product waar je veel voor over hebt, omdat het je veel oplevert. Mensen hechten waarde aan warmtecomfort, daar hebben ze wel wat voor over, maar niet aan de cv-ketel en radiatoren zelf, dat is ‘maar apparatuur’. Weinigen zullen daarom een warmtepomp echt aantrekkelijk gaan vinden, zoals mensen bijvoorbeeld een mobiele telefoon zo kunnen ervaren.”

Een zonnepaneel ziet er futuristisch en modern uit, en heeft een bijna magische superkracht: stroom opwekken uit zonlicht. Ook de geruisloze elektrische auto heeft – grotendeels dankzij Tesla – een cool imago. Maar de warmtepomp lijkt min of meer op de cv-ketel. Het is dan ook, net als de cv-ketel, ‘maar apparatuur’. Hoe maak je dat 'aantrekkelijk'?

De Bloomberg uitdaging
De financiële nieuwssite Bloomberg benaderde drie ontwerpbureaus in om warmtepompen aantrekkelijk te maken. De ontwerpbureaus kregen elk een verschillende potentiële koper als doelgroep toegewezen: de vroege gebruiker, de purist en de pragmatist. Hieronder kun je de ontwerpen zien; voor het volledige resultaat met toelichting kun je naar de website van Bloomberg.

De eerste poster is van Studio Basile Fournier, gericht op ‘de vroege gebruiker’ die altijd de nieuwste apparaten moet hebben. Het is een futuristisch, strak design dat de nadruk legt op de techniek met een glazen, transparant omhulsel.  Het tweede ontwerp is van Bus.Group en is bedoelt voor de puristen, voor wie de aantrekkingskracht van de warmtepomp helemaal zit in de duurzaamheid ervan. De laatste campagne is ontworpen door Santuari Studio en benadrukt de simpliciteit en de potentiële voordelen van de keuze voor een warmtepomp, voor de pragmatisch ingestelde consument.

©Bloomberg | De ontwerpers, van links naar rechts: Studio Basile Fournier, Bus.Group en Santuari Studio