Het kan verkeren

30.11.2021 Piet-Jan Dijkstra

Het kan verkeren

Nog geen half jaar geleden durfde ik de stelling aan dat de marktpartijen klaar staan om de BV Nederland te helpen bij het afkicken van haar fossiele brandstof verslaving, maar dat onze toekomstige klanten niet staan te trappelen om zich door ons te laten ontzorgen naar een energiezuinige woning. Nu, door de recent gestegen energieprijzen, is Nederland wakker geworden en meldt men zich massaal bij bedrijven om energetische maatregelen te laten uitvoeren.

Alle kritische argumentaties over tegenvallende resultaten, hoge kosten en de noodzaak met betrekking tot het verduurzamen van bestaande gebouwen, lijken als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Wederom de bevestiging dat iets ons eerst pijn moet doen voordat we in de actiestand geraken. Als Johan nog onder ons was geweest, had het hem waarschijnlijk een Cruijffiaanse uitspraak ontlokt in de trant van: 'Je doet pas iets wanneer je het voelt.'

Alle seinen staan op groen
We mogen dan ook stellen dat wij, werkzaam binnen de energietransitie, op dit moment een ongekend momentum beleven. Notabene een demissionair kabinet dat miljarden extra uittrekt om het verduurzamen van de gebouwde omgeving te versnellen. Woningbouwcorporaties die de groep huurders in ‘energiearmoede’ sterk zien stijgen en zich verplicht voelen deze kwetsbare groep te helpen. Tot op het bot gemotiveerde woningeigenaren die hun energieverbruik willen verminderen om de stijgende energierekening de baas te blijven.

Alle seinen staan op groen en wij kunnen met z’n allen eindelijk het gas vol intrappen. Maar in de afgelopen twee maanden is ook pijnlijk zichtbaar geworden dat wij met z’n allen niet klaar zijn om een dergelijke stijging van de vraag goed op te vangen. Levertijden bij uitvoerende bedrijven lopen op tot een half jaar of langer. Ook is vakbekwaam personeel niet te vinden waardoor ze vaak bij collega-bedrijven geronseld worden. En voordat een nieuwe generatie medewerkers in de energietransitie daadwerkelijk aan het werk kan, zijn we zeker vijf jaar verder.

Geen woorden maar daden
Een bedrijfstak met hoge ambities, zoals wij ons graag presenteren, kan zich niet verschuilen achter een dooddoener zoals: ‘Sorry, het is even niet anders, neem over een jaar nog maar eens contact met ons op.’ Dit is het moment waarop wij met z’n allen moeten laten zien dat de grote mond die wij vaak plachten op te zetten, niet bij woorden blijft maar het startpunt van daden blijkt. Daarom moeten we als de wiedeweerga samen een plan de campagne opzetten om onze gezamenlijke capaciteit de komende jaren structureel te vergroten.

‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’
En deze keer moeten wij niet alleen vanuit ons eigen branchebelang denken en acteren, maar streven naar een integrale samenwerking tussen alle partijen die toegevoegde waarde leveren binnen het domein van het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Te beginnen bij onszelf in plaats van eerst naar een ander te wijzen. Laten we als marktpartijen kennis, kunde en inzichten bij elkaar brengen en samen de weg naar een energiezuinig gebouw voor onze opdrachtgevers plaveien.

Want binnen de route naar een energiezuinig gebouw 57 keurmerken en certificeringen voeren,  waaronder teveel ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’, getuigt van een contraproductieve brancheverzuiling die we op dit moment kunnen missen als kiespijn.