Hoe zit het met ventilatie op Nederlandse scholen?

03.02.2022 Simone Tresoor

Hoe zit het met ventilatie op Nederlandse scholen?

Per dag produceert een mens tussen de een à twee liter vocht. Dus in ruimtes waar veel mensen verkeren is een goede ventilatie van belang om dat vocht af te voeren. Want vocht kan schimmelvorming veroorzaken en is de oorzaak van allerlei aandoeningen en ziektes, niet in de laatste plaats corona. Hoe zit dat momenteel bij scholen? Warmte365 vroeg het Nick van de Klundert, commercieel manager bij Panflex, de specialist in flexibele rookafvoersystemen en ventilatieslangen.

De maatregelen rondom het coronavirus maken veel mensen op urgente wijze duidelijk hoe snel bacteriën en virussen zich door de lucht kunnen verspreiden. Hoewel er nog volop onderzoek wordt gedaan naar de verspreiding van het coronavirus door ventilatiesystemen, is het al lang bekend dat verschillende bacteriën in vochtige lucht kunnen groeien.

‘Door isolatie moet je nu veel beter mechanisch ventileren’
Onderzoek heeft tevens uitgewezen dat vele scholen voor de pandemie al niet aan de basiseisen voldeden, laat staan aan de verscherpte coronaregels nu. In de bestaande bouwbesluiten staat genoemd hoeveel kubieke meter lucht je per uur moet verversen. Veel schoolgebouwen zijn oud en naar mate de regels worden aangescherpt zitten deze scholen daar steeds verder vanaf.

Van de Klundert: “Iedereen is tegenwoordig bezig de boel te isoleren. Dan ‘smeer’ je alle kieren en gaten dicht. Vroeger had je natuurlijke ventilatie door die kiertjes, maar dat is niet meer. Dat betekent dat je veel beter mechanisch moet ventileren. Wij leveren onze systemen vooral aan groothandels, maar we adviseren iedereen die onze producten gebruikt. Wij denken graag mee, ook bij scholen.”

Ventilatie wordt door scholen niet gezien als hoofdtaak
Scholen hebben als hoofdtaak onderwijs geven. Ventilatie van het schoolgebouw wordt, logischerwijs, vaak niet als hoofdtaak gezien, waardoor het niet heel hoog op het prioriteitenlijstje van de schooldirecteur staat.

Van de Klundert: “Het is vaak een combinatie van factoren. Enerzijds hebben ze niet veel verstand van de ventilatieinstallatie en bouwtechnische zaken. Anderzijds weten ze ook niet goed waar te beginnen. Wie bellen ze en waar halen ze subsidie vandaan? Wij komen er steeds meer achter dat de beslisboom bij scholen vaak heel ingewikkeld is. Wie neemt de beslissing? Is dat het bestuur van het cluster waar de school onder valt? Of juist de gemeente die ook bepaalde subsidies geeft? Tenslotte is het ook niet eenvoudig een dergelijke ingreep te plannen. Het brengt stof en geluidsoverlast met zich mee en zal dus in een schoolvakantie moeten plaatsvinden.”

Het advies voor de schooldirecteur
Wat adviseert Van de Klundert de schooldirecteur? “Bel eerst eens met een ventilatie-installateur. Die komt kijken wat er nodig is om aan de regels te voldoen. Je kunt centraal ventileren vanuit één unit naar alle lokalen of decentraal met in ieder lokaal een eigen unit. Ook onze slangen zijn verschillend. Wij hebben geluiddempende slangen en dempers, maar bijvoorbeeld ook een overspraakdemper, die handig is als twee lokalen van één ventilatiekanaal gebruik maken.”

Panflexventilatieslangen hebben een antibacteriële coating gebaseerd op de zuiverende werking van nanozilverdeeltjes. Zo zorgt de slang zelf voor een schonere lucht zonder bacteriën en schimmels. Nanozilver is gezond en volledig ecologisch. Het heeft geen geur en geen schadelijke effecten op het milieu. In ziekenhuizen worden steeds meer nanocoatings toegepast met een antibacteriële werking, bijvoorbeeld op deurklinken. Doel: overdracht van bacteriën bestrijden.

“We adviseren scholen graag welke weg te bewandelen naar een gezond binnenklimaat. Of dat nu met onze materialen is of niet. Al moet ik er wel bij vertellen dat onze slangen zelfs bij het RIVM hangen, dus als het goed genoeg is voor hen, is het ook goed genoeg voor de scholen”, lacht Van de Klundert.