Hybride of all-electric, maar hoe dan?

09.06.2022 Simone Tresoor

Hybride of all-electric, maar hoe dan?
©Remeha Experience Center

De warmtepomp breekt door, toch valt of staat de techniek met gedegen advies en een juiste klantaanpak. Hoe kan de eindgebruiker wegwijs worden? Om de klant te helpen de voor hem juiste beslissing te maken opende Remeha zijn Experience Center in Haarlem.

Veel huizenbezitters willen wel verduurzamen, maar weten niet waar te beginnen. Wat voor installateurs gesneden koek is, is voor hen Chinees. "Wat is het verschil tussen hybride en all-electric, wat past er bij mijn huis en krijg ik de boel er wel warm mee of moet ik nog isoleren", zijn vragen waar ze vaak geen antwoord op weten.

Op de VSK vertelde Pieter Reijnders, directeur van het Experience Center, dat er de laatste tijd veel meer bewustwording is gekomen: "Klanten hoeven niet meer te worden overtuigd dat een warmtepomp een goede oplossing is. Ze willen vooral nog wat laatste informatie inwinnen voordat ze beslissen wat ze kiezen. Een belangrijke trend die wij waarnemen is dat de klanten steeds jonger worden. Voorheen waren dat vooral vijftigplussers, tegenwoordig zijn ze echt veel jonger. En geloof me: over twee jaar zal de (hybride) warmtepomp net zo gewoon zijn als de hr-ketel nu."

'Hoeveel geluid maakt zo'n warmtepomp nou eigenlijk?'
De vraag naar warmtepompen is groot, maar de behoefte om een warmtepomp te ‘ervaren’ ook. Daar speelt Remeha handig op in met hun Experience Center. Hier kan de klant zich laten informeren over alle bovenstaande vraagstukken. De meest voorkomende vraag is: hoeveel geluid maakt zo’n  warmtepomp nou eigenlijk?

Ook dat kan de bezoeker hier ervaren. Overigens worden de systemen steeds slimmer. Ze maken niet zoveel geluid, maar wat als er tien of vijftien systemen bij elkaar worden gezet? Maakt dit collectief dan teveel geluid? Remeha heeft dit probleem ondervangen door het systeem 's nachts volledig uit te schakelen of pas diep in de nacht in te laten schakelen en dan altijd op een laag vermogen dat bijna niet hoorbaar is.

Als Remeha één broodje aapverhaal uit de wereld helpt, is het wel dat oudere panden niet warm te stoken zijn met een warmtepomp. Hun monumentale pand uit 1850 doet het er namelijk prima op. Het pand kreeg vier lagen Tonzon-isolatiefolie in de muur en via een app en een Plugwise-thermostaat met zone-regeling kan per ruimte en tijdstip de temperatuur geregeld worden.

Ook informatie over isoleren, thermostaat, subsidie en terugverdientijd
Bezoekers krijgen, naast informatie over warmtepompen, uitgebreide informatie over alle isolatiemaatregelen die genomen kunnen worden, zoals dubbelglas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie, maar ook over welke thermostaat handig is om de boel aan te sturen, de subsidiemogelijkheden en uiteindelijke verbruikskosten en terugverdientijd.

Laat de installateur zich richten op het installeren
Om te bepalen of een warmtepomp haalbaar is voor een bepaalde woning zijn er wat gegevens nodig, zoals het gasverbruik. Ook zijn specifieke foto’s van de woning, mede om een geschikte plek voor de buitenunit en het binnendeel te bepalen, handig. De mogelijkheden voor subsidie worden bekeken, waarbij Remeha helpt bij het indienen van de aanvraag.

Als het noodzakelijk is kan de woning bij twijfel ook bezocht worden om de mogelijkheden goed te onderzoeken. Bij een definitief ‘ja’ van de klant legt het Experience Center de opdracht bij een installateur neer. Dit zijn vaste relaties die ervaring hebben met Remeha en warmtepompen.

Waarom is dit center een gat in de markt? Reijnders: "Met de komst van de warmtepomp verandert er veel voor de installateur. Waar hij met twee vingers in zijn neus een cv-ketel verkocht, vergt een warmtepomp veel meer maatwerk. En maatwerk kost tijd en die heeft een installateur meestal niet. Remeha neemt dit van ze over, zodat ze zich daarop kunnen richten waar ze goed in zijn: installeren."