Installateurs leunen zwaarder op kennis fabrikant voor succesvolle inpassing warmtepompsystemen

19.03.2024 Jeroen Prinsen Business developer bij HR energy

Installateurs leunen zwaarder op kennis fabrikant voor succesvolle inpassing warmtepompsystemen

Fabrikanten van warmtepompen spelen een steeds essentiëlere rol bij het ondersteunen van installateurs door middel van advies, training, technische support en zelfs verkoop- en marketingondersteuning. Zonder deze ondersteuning is de overgrote meerderheid van installateurs niet meer in staat om goed ingepaste warmtepompsystemen te installeren en te onderhouden.

De reden is tweeledig; de complexiteit van technologie en het kennisniveau van de installateurs. Om met het eerste te beginnen; warmtepompsystemen worden steeds geavanceerder met meer keuzemogelijkheden en daarbij komt steeds vaker integratie met andere geavanceerde regelsystemen en smart home-oplossingen aan de orde. Installateurs hebben mogelijk meer training en ondersteuning nodig om deze technologieën te begrijpen en effectief te installeren en te onderhouden.

Verder loopt het kennisniveau van de installateurs behoorlijk uiteen. Dat geldt zowel voor grote landelijke spelers als voor lokale installateurs. Niet alleen kennis van de specifieke merkafhankelijke hard- en software, maar ook meer basale kennis over gebouw- en installatietechniek om tot een juiste keuze te komen zijn vaak onvoldoende aanwezig. Denk hierbij aan het belang, en het kunnen interpreteren, van een warmteverliesberekening en kennis over afgiftesystemen. Ook hier moeten fabrikanten steeds vaker bijspringen en ondersteunen.

Fabrikanten dienen hier op in te spelen door het verbreden van de inhoud en het verhogen van de frequentie van de trainingen. Ook op projectniveau meedenken met de installerend partner bij inpassing en dimensionering van de bronnen, de juiste configuratie en integraal adviseren op het gewenste eindresultaat wordt steeds belangrijker.

De fabrikant is dus niet langer leverancier van spullen, maar steeds vaker een meedenkende partner voor hun installerend dealernetwerk. 

De inbedrijfstelling van warmtepompen kunnen deels of geheel worden uitbesteed aan de fabrikant. Voordeel: ze worden op de juiste wijze ingesteld. Nadeel: nog minder praktische kennis vloeit over naar de installateur.  Maar het biedt ook kansen. Het samen doen, zeker bij de eerste keer, is vaak de methode om snel middels training on-the-job de juiste tips en tricks aan te leren. Resultaat: minder herstelkosten en beter getrainde installatieteams die goed voorbereid en enthousiast mooie installaties gaan realiseren voor de klant.

Fabrikanten en leveranciers kunnen door goed samen te werken met hun verkooppartners en installateurs dus zorgen voor een optimale inpassing en project werkvoorbereiding en zo bijdragen aan betere installaties met kortere installatietijden. Goed getrainde support medewerkers bij de fabrikant moeten vervolgens zorgen voor een first time fix support. Dit alles om kosten te reduceren en optimaal renderende duurzame warmte en koude oplossingen te realiseren.

Gelukkig zijn steeds meer warmtepompen volledig op afstand te monitoren en te configureren. Hiermee is de supportafdeling van de fabrikant ook gemakkelijker het verlengstuk van de installateur geworden.

Kortom de rol van de fabrikant en leverancier in de realisatie van duurzame energiesystemen neemt toe. Soms gedwongen door gebrek aan ervaring en kennis bij installateurs maar het biedt alle partijen ook kansen om samen te investeren en de kwaliteit van de installaties te verhogen.