Ook de scheepvaartsector bereikt akkoord voor netto-nul doelstelling tegen 2050

10.07.2023 Saima Wasefi

Ook de scheepvaartsector bereikt akkoord voor netto-nul doelstelling tegen 2050

De scheepvaartsector heeft een akkoord bereikt om broeikasgassen te verminderen tot netto-nul "tegen of rond 2050", maar critici beweren dat de overeenkomst essentiële gebreken vertoont, dit meldt BBC News. Na eerdere tegenstand van een aantal landen zijn de ambitieuzere (streef)doelen verhoogd naar 30 procent CO2-reductie tegen 2030 en 80 procent tegen 2040.

De wereldwijde scheepvaartindustrie speelt een cruciale rol in de wereldeconomie en vervoert tot 90 procent van alle commerciële goederen. Deze handel is echter aanzienlijk vervuilend vanwege het gebruik van koolstofrijke brandstoffen om de scheepsmotoren aan te drijven. Scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, wat overeenkomt met de jaarlijkse koolstofemissie van Duitsland.

Het is de verantwoordelijkheid van landen om de CO2-uitstoot tegen het midden van de eeuw zo dicht mogelijk bij nul te brengen. Het reguleren van het zeevervoer blijkt echter een uitdaging te zijn, aangezien schepen vaak eigendom zijn van het ene land, maar geregistreerd zijn in een ander land. Bovendien hebben kleine staten zoals de Marshalleilanden, Liberia en Panama een groot aantal schepen die onder hun vlag varen, maar dragen ze niet de daadwerkelijke verantwoordelijkheid voor deze schepen.

Vanwege deze complexe regeling werd de scheepvaartsector in 2015 uitgesloten van het Akkoord van Parijs. In 2018 sprak de scheepvaartsector wel af om de CO2-uitstoot in 2050 te halveren, maar wetenschappers vonden die toezegging enorm ontoereikend.

Na substantiële druk van een coalitie van landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en eilandstaten in de Stille Oceaan, kwamen afgevaardigden in Londen overeen om een ​​nieuwe strategie te implementeren die zou leiden tot netto-nul emissies tegen "2050 of rond die tijd". Netto-nul betekent dat eventuele restemissies actief worden gecompenseerd door broeikasgassen uit de atmosfeer te verwijderen. Rijkere landen en kleine eilandstaten pleitten voor een reductie van 50 procent in 2030 en een emissiereductie van 96 procent in 2040.

"Hoewel de opname van emissiereductiedoelstellingen voor 2030 en 2040 voor de scheepvaart niet onbelangrijk is, zal deze strategie ervoor zorgen dat de scheepvaartindustrie haar koolstofbudget van 1,5 graden Celsius tegen 2032 zal opgebruiken", zo quote de BBC Madeline Rose van de Pacific Environment-campagnegroep.

Vanwege tegenstand van landen als China, Brazilië en Saoedi-Arabië omvat de nieuwe strategie ‘indicatieve controlepunten’ in plaats van strikte doelen. Deze checkpoints hebben tot doel de emissies van de scheepvaart tegen 2030 met minstens 20 procent en tegen 2040 met minstens 70 procent te verminderen. Het akkoord benadrukt dat landen moeten "streven" naar ambitieuzere doelstellingen van 30 procent tegen 2030 en 80 procent tegen 2040.

"Uiteindelijk zijn het niet de doelstellingen, maar de stimulansen die we hebben ingevoerd om ze te halen. Dus zullen we in de Stille Oceaan ons sterk blijven maken voor een heffing die ons in 2050 tot nul emissie brengt", zei Ralph Regenvanu, minister van Klimaatverandering van de Republiek Vanuatu, tegen de BBC.