Problemen met elektrische boiler door stoppen TF-signaal

19.05.2021 Simone Tresoor

Problemen met elektrische boiler door stoppen TF-signaal

Techniek Nederland waarschuwt installateurs voor een mogelijk naderend probleem. Doordat netbeheerders per 1 juli stoppen met het uitzenden van het TF-signaal zullen sommige elektrische boilers niet meer automatisch opstarten. Dit kan voor koud water zorgen bij de klant.

Het Toon Frequent-signaal (TF-signaal) zorgt voor het schakelen tussen dag- en nachttarief voor elektriciteit. Bij dit systeem verstuurt een zender signalen via het elektriciteitsnet. Dit signaal is een verouderd en kostbaar systeem waar tegenwoordig betere en goedkopere alternatieven voor zijn. Het afschakelen heeft vooral gevolgen voor consumenten die nog geen slimme meter hebben. Zonder die slimme meter kunnen mensen niet meer schakelen tussen laag en hoog tarief. Daarom hebben de netbeheerders de afgelopen maanden flink ingezet op het gratis aanbieden van zo’n slimme meter aan huishoudens waar nog niet zo’n meter hangt.

Actie is nodig
De meeste elektrische boilers kun je eenvoudig met de hand weer aanzetten. Maar bij een deel van de boilers kan dat helaas niet. Voor deze boilers moet er een oplossing worden gezocht voordat het TF signaal wordt uitgezet. Zonder specifieke oplossing warmen deze boilers namelijk niet meer automatisch op. Dat betekent concreet dat vanaf 1 juli 2021 heel wat mensen met koud water komen te zitten als ze niet tijdig actie ondernemen.

Techniek Nederland schat in dat het totaal aantal elektrische boilers oploopt tot misschien wel 250.000. Het is alleen niet duidelijk welke boilers er precies een probleem gaan opleveren en of dit probleem door een reset van de consument of door tussenkomst van de monteur kan worden opgelost.

Stijgende energiekosten
Aanvullend probleem is dat voor iedereen met een elektrische boiler, die niet meer alleen in de nacht opwarmt, geldt dat de energiekosten omhoog gaan. Gemiddeld moet een huishouden rekening houden met een verhoging van de stroomkosten met € 9,- per maand. Deze kosten betaalt men aan de energieleverancier. Dit zijn maandelijks terugkerende kosten, waardoor het voor de klant loont om een vaste oplossing te zoeken, zoals bijvoorbeeld een schakelklok.

De uitdaging is nu om álle mensen met een elektrische boiler tijdig - voor 1 juli - te laten checken óf zij een probleem hebben. En zo ja, of ze dat zelf eenvoudig kunnen oplossen of dat ze daarbij de hulp van een professional nodig hebben. Installateurs kunnen op de website van Techniek Nederland lezen wat ze kunnen doen om deze problemen op te lossen en hoe ze hun klant het beste kunnen voorlichten.