Warmtepomp in Assense flat hapert al drie jaar

09.02.2022 Simone Tresoor

Warmtepomp in Assense flat hapert al drie jaar

Vier woonlagen telt de flat Ellen in Assen, de bewoners van de onderste twee lagen rillen in de winter en zweten in de zomer, terwijl de bewoners van de bovenste twee lagen nergens last van hebben. De all-electric warmtepomp geeft al drie jaar problemen, schrijft Dagblad van het Noorden.

Ruim drie jaar geleden werd de flat de eerste ‘nul-op-de-meter’-flat van Nederland. Heerlijk warm in de winter, koel in de zomer en bovendien duurzaam en met een lage energierekening. De helft van de 28 huishoudens wordt geconfronteerd met allerlei mankementen. Met 18 graden Celsius in de winter en 26 graden Celsius in de zomer weten de bewoners inmiddels wel beter: het collectieve warmtesysteem werkt niet.

Lening van een miljoen euro
De verbouwing kostte de VvE destijds een miljoen euro. De lening die voor de verbouwing genomen werd heeft een looptijd van dertig jaar en wordt afbetaald door de bewoners via de servicekosten van 350 euro per maand. Daar zou tegenover moeten staan, dat er amper nog energiekosten zijn.

Gek genoeg hebben de bewoners van de twee bovenste verdiepingen nergens last van, terwijl de onderste verdiepingen in de winter elektrisch moeten bijstoken, met alle financiële gevolgen van dien.  En in de zomer, als het systeem zou moeten koelen, loopt de temperatuur op tot 26 graden Celsius. De ramen kunnen vanwege de isolatie niet geopend worden en dus is het vooral ’s nachts vaak niet te harden.

Het probleem is nog niet opgelost
Het bedrijf Renolution uit Rijssen is verantwoordelijk voor de renovatie en het installeren van het warmtesysteem. Het bedrijf heeft de klachten aangehoord, maar het enige waar ze mee kwamen was wat extra isolatie op het plafond van de kelder, zodat de warmte ook op de eerste twee verdiepingen zou blijven hangen. Het heeft echter niets geholpen. Het heeft er alle schijn van dat er een fout zit in het verwarmingssysteem.

Hoewel de gemeente geen partij is, is zij wel betrokken. Ze hebben vanaf 2020 geprobeerd te bemiddelen tussen de VvE en Renolution. Inmiddels zijn er in het afgelopen jaar verschillende acties geweest om de problemen op te lossen. Vrijwel alle appartementen zijn door Renolution voorzien van een nieuwe, krachtigere na-verwarmer en er zijn bouwkundige reparaties uitgevoerd. Aanvullende acties staan voor de komende maanden gepland.