‘Als je de markt wilt veranderen moet je niet het beste jongetje van de klas willen zijn’

25.10.2021 Jan de Wit

‘Als je de markt wilt veranderen moet je niet het beste jongetje van de klas willen zijn’

In het Warmtepomp Trendrapport 2021 liet Ildert Burghout, manager marketing & demand planning van Panasonic, zijn licht schijnen over de warmtepompmarkt. Volgens hem is de overheid de doorslaggevende factor voor het blijvende succes van de warmtepomp. Die moet niet te streng zijn voor een groeiende markt, zoals met "de veel te strenge geluidseisen voor warmtepompen".

Ildert Burghout werkt inmiddels alweer ruim negen jaar voor Panasonic en doet dat tegenwoordig als manager marketing & demand planning. Na jarenlang voor een ketelfabrikant te hebben gewerkt, verspreidt hij nu het verhaal van onder andere de warmtepomp.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de warmtepompmarkt?
“De grootste uitdaging is de overheid. Als je de markt wil veranderen moet je niet het beste jongetje van de klas willen zijn. Neem bijvoorbeeld de veel te strenge geluidseisen voor warmtepompen.

Waarom stel je daar eigen kwaliteitseisen voor die ook nog eens te strikt zijn? Er zijn al standaardeisen voor geluid die zeer geschikt zijn om over de hele Europese Unie toe te passen. Als je daar als Nederland weer boven gaat zitten dan zit je warmtepompproducenten in mijn ogen onnodig op kosten te jagen.”

Hoe gaat Panasonic deze uitdagingen aan?
“Panasonic is een multinational. Een wereldspeler die baat heeft bij normen die overal toepasbaar zijn. Er zijn partijen die voordeel hebben bij strengere geluidseisen en over een uitstekende lobby beschikken, daar moeten wij wat tegenover gaan zetten.

Tegelijk zien we ook dat er genoeg mensen zijn die de voordelen van duurzame oplossingen inzien. Onze heating & cooling divisie doet het al drie jaar zeer goed en in de nieuwbouw worden duurzame investeringen inmiddels bijna standaard meegenomen.”

Wat is het belangrijkste in de verkoop van duurzame investeringen?
“We moeten het frame veranderen en het positieve verhaal van de warmtepomp meer gaan vertellen. Consumenten beginnen altijd eerst over de terugverdientijd, maar een warmtepomp is er niet primair om de waarde van je huis te verhogen.

Wanneer mensen een warmtepomp hebben laten installeren zie je dat ze nog bewuster met hun energie omgaan en dat ze van het comfort genieten. Dat is de waarde van een warmtepomp, naast dat het gunstig is voor de energierekening.”

Wat is jouw visie op de energietransitie?
“Behalve dat dat positieve beeld prominenter gebracht moet worden, is het belangrijk dat de mass customization op gang komt. Massa is kassa, zeker voor een internationale speler als Panasonic.

Wij verkopen onze producten in grote aantallen, dus breed toepasbare normen sluit aan bij ons merk, maar ook bij de marktontwikkelingen en uiteindelijk dus de energietransitie. Het massaal en universeel produceren van duurzame investeringen zoals warmtepompen is de volgende stap die we moeten maken in de energietransitie.”