'Groen' herstel na coronacrisis verloopt stroef

26.03.2021 Joyce Beuken

Aan het begin van de Coronacrisis strooiden grote concerns met groene beloftes omtrent de herstelperiode na de crisis. Een jaar later lijkt daar wereldwijd maar weinig van terecht te zijn gekomen, blijkt uit onderzoek van de Oxford University.

“We kunnen het herstel sturen naar een duurzamer en inclusiever pad”, meende António Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) halverwege maart 2020. Volgens Kristalina Georgieva, directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) moesten we “alles doen wat in onze macht ligt om een ‘groen herstel’ te bevorderen”. Vooraanstaande partijen met vooruitstrevende ideeën lieten aan het begin van de crisis hun stem horen, maar van die beloftes komt weinig terecht nu puntje bij paaltje komt.

Slechts enkele landen investeren de door hen verstrekte steunmaatregelen daadwerkelijk in duurzame en energiezuinige innovaties als duurzame warmte. Met name Nederland lijkt kansen mis te lopen, stellen de onderzoekers.

Vooruitstrevend

Hoe groen het herstel per land is, is te lezen in de database Economic Recovery Project. Onder meer Denemarken, Finland, Frankrijk en Duitsland zijn goed op weg. Nederland scoort echter beroerd. Er zijn opmerkelijk weinig groene investeringen gedaan met coronagerelateerde steunmaatregelen. Nederland wordt onderaan het lijstje vergezeld door onder meer Mexico, Argentinië en Zuid-Afrika.

Polen verrast

Hoewel de Poolse regering een kolenbedrijf overeind houdt met financiële steunmiddelen, doet het land het op deze schaal alsnog goed. Er wordt geïnvesteerd in woningisolatie en zonnepanelen, maar ook in elektrische vervoersmiddelen. Denemarken investeert geld in duurzame renovatie van sociale woningbouw. Het geld wordt daarbij onder meer gestoken in simpele maatregelen als het vervangen van ramen, maar ook het vervangen van oliekachels.

Geen KLM maar Tata Steel

Nederlandse investeringen zijn nauwelijks als groen te bestempelen. Marjolein Demmers, directeur van Natuur en Milieu, vindt dat we een strategie missen. “Je kunt miljarden in KLM steken, maar je kunt er ook voor kiezen om Tata Steel te vergroenen, om maar een voorbeeld te noemen, en daar de banen te behouden. Dan heb je iets toekomstbestendigs en zet je grote stappen voor het klimaat. Andere landen maken die keuzes al wel en laten zien dat je nu al herstelgeld groen kunt inzetten. Duitsland bijvoorbeeld, gaat veel investeren in infrastructuur voor waterstof.”