ACM: Groot aanbod aan energieleveranciers en energiecontracten maakt vergelijken lastiger
20.11.2025 Evelien Schreurs

Veranderingen maken het voor consumenten belangrijk om hun energiecontracten nog eens onder de loep te nemen. Veel huishoudens doen dat ook, laat de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien. Tegelijkertijd maakt het grote aanbod aan leveranciers en contracten het lastiger om een goede vergelijking te kunnen maken.
Een meerderheid van de consumenten vindt dat er te veel energieleveranciers zijn om een goed overzicht te kunnen houden (59 procent) en dat tijdelijke acties en welkomstkortingen het moeilijk maken om prijzen te doorgronden (55 procent). Een kleinere groep geeft aan het moeilijk te vinden om energieleveranciers en energiecontracten met elkaar te vergelijken (28 procent). Ook zijn er veel mensen die zich wel oriënteren op energieleveranciers, maar besluiten om bij hun huidige leverancier te blijven.
ACM-bestuurslid Manon Leijten: “In de energietransitie nemen de keuzemogelijkheden voor consumenten toe. Het is belangrijk dat consumenten een goed geïnformeerde keuze kunnen maken en energiecontracten eenvoudig en eerlijk kunnen vergelijken. Energieleveranciers hebben hierbij en belangrijke rol. Door duidelijke, vergelijkbare en begrijpelijke informatie te geven over prijzen, voorwaarden en duurzaamheid, kunnen zij consumenten helpen om weloverwogen keuzes te maken.”
De ACM stelt dat energieleveranciers huishoudens kunnen helpen bij het kiezen voor een energieleverancier en -contract dat bij hen past. Maar volgens de ACM is telefonische verkoop daar niet de juiste manier voor. De organisatie roept dan ook op om te stoppen met telefonische werving. Het afgelopen jaar werd een kwart van de huishoudens gebeld over een nieuw energiecontract. Consumenten geven aan dat vervelend te vinden en sommigen voelen zich bij de telefoontjes onder druk gezet.
Consumenten die aangesloten zijn op een warmtenet zijn over het algemeen minder tevreden over de dienstverlening van hun energieleverancier (54 procent) dan consumenten die verwarmen met gas of elektriciteit (71 procent). Dat komt met name over de hoogte van prijzen en het inzicht in verbruik. Omdat warmtenetgebruikers niet voor een energieleverancier kunnen kiezen, vindt de ACM het extra belangrijk dat leverancier duidelijk communiceren en klanten inzicht bieden in de tarieven en hun verbruik.



























