Digitale schouw bij verkoop warmtepompen

07.04.2021 Simone Tresoor

Digitale schouw bij verkoop warmtepompen

Tussen de vijftig tot honderd warmtepompen per maand plaatst het jonge team van HeatTransformers (nov. 2018). Stijn Otten en Gijs van Vrede, oprichters van het warmtepompenadvies en -installatiebedrijf, waren drie jaar geleden nog onbekenden van elkaar en deden niets met installatietechniek. Toch bedachten zij een slimme manier om warmtepompen aan de man te brengen en slim te installeren onder andere via een digitale schouw.

“Wij zijn een nieuwerwets bedrijf in een ouderwetse markt, en dat bedoel ik niet negatief”, aan het woord is Stijn Otten. “Toen wij onze eerste wankele schreden in de warmtepompenmarkt zetten en zagen hoeveel tijd installatiebedrijven staken in het traject vóór de installatie zijn wij gaan bedenken hoe je dat met de huidige techniek makkelijker kunt doen.”

Vaak leidt maar een op de vier offertes naar een opdracht

Ieder installatiebedrijf kent het probleem: een klant vraagt informatie aan over een warmtepomp, je gaat bij hem thuis langs, geeft advies en maakt een offerte. Vervolgens hoor je vaak niets meer en als je er achteraan belt blijkt dat de klant er toch nog even vanaf ziet of over na wil denken. Bij veel bedrijven leidt slechts een op de vier offertes naar een daadwerkelijke opdracht. Al die geïnvesteerde tijd moet toch verrekend worden met als gevolg dat de offertes duurder worden. En zo ontstaat een vicieuze cirkel met als gevolg dat er soms maar uit een op de vijf offertes een opdracht komt.

Otten en van Vrede studeerden respectievelijk bedrijfskunde en werktuigbouwkunde en hadden twee gemeenschappelijke delers: hun interesse voor duurzame energie en een gezamenlijke vriend. “Bij hem thuis raakten we aan de praat”, vertelt Otten. “Ik werkte op dat moment aan een onderzoek naar warmtepompen bij een energiemaatschappij en Gijs deed marktonderzoek vanuit een investeerder. We raakten niet uitgepraat over de potentie van warmtepompen en vonden dat wij ons steentje aan de markt konden bijdragen.”

‘Wij vragen de klant vooraf korte en doelmatige informatie’

Aangezien ze geen installatieachtergrond hadden hebben ze eerst ervaring opgedaan bij  Installatiebureau H2O, die ze op weg hielp en ze de mores van het vak leerde. “Wij gingen er zonder enige ervaring en met open vizier in. Dat liet ons met andere ogen naar het hele proces kijken en daar is het zaadje geplant wat nu HeatTransformers is”, zegt Otten.

HeatTransformers is een ander bedrijf dan een normaal installatiebureau. Ten eerste werkt de helft van de medewerkers binnen. Bij een meer traditioneel bedrijf werkt het grootste deel buiten. Ze organiseren alles digitaal en dat is ook hun slagkracht. Bij het installeren van een warmtepomp komt veel kijken in het voortraject. Een op de drie huizen is energie-technisch geschikt. Maar dan moet het ook passen. Is er genoeg ruimte? Kun je aanhaken op een bestaand systeem? Wat wil de klant precies en wil hij ook echt?

Bij HeatTransformers vragen ze vooraf korte en doelmatige informatie aan de potentiële klant. Ze beginnen met vijf goede basisvragen. Daarna wordt er gebruik gemaakt van professionele satellietbeelden en gegevens uit de BAG-viewer van het Kadaster. Na inlevering van een tweede vragenlijst wordt de digitale schouw ingepland waarbij de bewoner via videobellen zijn woning laat zien. Slechts bij hele complexe situaties of als ze ergens niet volledig zeker van zijn plannen ze een normale schouw in. Hierna volgt  een voorlopige offerte, die in 85% van de gevallen onveranderd blijft.

Het systeem werkt

“Het plaatsen van een hybride warmtepomp is technisch uitdagend”, vertelt Otten. “Je haakt aan op een bestaand systeem waarvan je niet weet of het goed is geïnstalleerd. Je moet uiteraard wel de technische kennis hebben om dit te kunnen doen. Wij hebben specialisten op speciale processen zoals installatievoorbereiding en kunnen onze mensen hier heel specifiek voor opleiden. Wij doen zelf voor heel Nederland het hele voortraject met de klant en in Midden - en West Nederland doen wij ook de installatie. In de rest van het land besteden we het uit aan partners die we kant en klare orders aanleveren. Dat werkt goed: aan de voorkant is HeatTransformers het aanspreekpunt en voor de uitvoering kan men bij wijze van spreken in eigen dialect met de lokale specialist praten.”

“De digitale schouw scheelt enorm veel tijd en de lokale installatiepartners maken het schaalbaar zodat wij onze focus kunnen houden op de klant. We zijn niet getrouwd met een merk, we werken productonafhankelijk en kiezen altijd voor de beste oplossing voor de klant. Momenteel plaatsen wij  rond de honderd warmtepompen, hybride en all electric, per maand en we groeien goed. Het is mooi om te zien dat ons systeem werkt.”