Sector roept Eerste Kamer op om de WCW aan te nemen

05.12.2025 Sjoerd Rispens

Sector roept Eerste Kamer op om de WCW aan te nemen

Een brede coalitie van partijen uit de warmtesector heeft de Eerste Kamer gevraagd om voor de Wet Collectieve Warmte (WCW) te stemmen, zonder daarbij nog verdere wijzigingen op te nemen. Volgens de partijen is dat onder meer nodig om door te kunnen gaan met de aanleg van warmtenetten. De Eerste Kamer stemt dinsdag 9 december over de wet.

De oproep is door de volgende partijen ondertekend: VNG, IPO, UvW, Aedes, Energie Beheer Nederland, Energie Samen, Netbeheer Nederland en Vereniging Eigen Huis. “De wet biedt kaders voor een betere bescherming voor consumenten met transparante tarieven waarbij gemeenten kunnen sturen op betaalbaarheid en betrouwbaarheid als zij warmtekavels en bedrijven aanwijzen”, schrijven de partijen in hun verklaring. “Als meer bewoners kiezen voor een warmtenet vermindert dat netcongestie en blijft energie betaalbaar voor iedereen.”

“Zolang de wet nog niet door u is aangenomen en de onderliggende regelgeving nog niet is ontwikkeld, stagneert de voortgang”, gaat de coalitie van partijen verder. “Een vertraagde uitrol van collectieve warmte zal tot hoge maatschappelijke kosten leiden, vooral door toenemende druk op het elektriciteitsnet.”

Minder afhankelijk van autocratische regimes

Netbeheer Nederland geeft op hun site aan waarom warmtenetten voor netwerkbedrijven een belangrijke rol in het integrale energiesysteem spelen. “Ze verduurzamen de warmtevoorzieningen kunnen netcongestieverzachtend werken. Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat warmtepompen het elektriciteitsgebruik verhogen met 6 petajoule per jaar en de piekvraag op koude dagen met circa 1 gigawatt. Zonder het beoogde aantal warmtenetaansluitingen zal er tot 2040 ruim 1,6 miljard euro extra in het elektriciteitsnet moeten worden geïnvesteerd.”

Volgens de beheerder bieden warmtenetten ook energie van eigen bodem, waardoor Nederland minder afhankelijk maakt van Russisch gas en andere autocratische regimes. Bovendien beteken investeren in publieke warmtenetten en warmtebedrijven dat de Nederlandse economie weerbaarder wordt gemaakt. De netten maken voornamelijk gebruik van lokale bronnen.

Onderzoek van Ecorys laat bovendien zien dat warmtenetten voor veel buurten, wijken en steden de meest haalbare oplossing is voor een warm en comfortabel huis en daar komen ook de laagste maatschappelijke kosten bij kijken. Een efficiënte uitrol van de warmtenetten verlaagt de maatschappelijke kosten van woningen met 292 euro per jaar.

Publieke warmtebedrijven hebben voldoende Netbeheer Nederland investeringszekerheid nodig om verantwoord te gaan werken aan opschaling. Bovendien moeten gebruikers een aantrekkelijke prijs krijgen, vergelijkbaar met andere warmtetechnieken, als een warmtenet ergens de meest betaalbare optie is. Daarbij geven kostengebaseerde tarieven huishoudens eerlijk inzicht in de kosten en, in combinatie met bijvoorbeeld een maximumtarief, bescherming tegen onverwacht hoge kosten. Netwerkbedrijven zien kostengebaseerde tarieven daarom graag snel ingevoerd worden.  

Nog niet genoeg

“Er zijn nu en in de toekomst nog belangrijke keuzes te maken”, schrijven de coalitiepartijen in hun gezamenlijke verklaring. “Nadat de wet is aangenomen, blijven ook aanvullend beleid en onderliggende regelgeving nodig om de betaalbaarheid voor bewoners en investeringszekerheid voor warmtebedrijven te garanderen. Voor warmtebedrijven is een goed werkend en flexibel nationaal waarborgfonds nodig, dat garant staat tijdens de risicovolle fase van financiering met een grote diversiteit aan projecten. En een nieuw budget voor de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) maakt aansluitingskosten weer overbrugbaar voor huurwoningen.”