Gouden dak

24.08.2021 Nicolien van Loon

Gouden dak

De enorme prijsstijging van riet is de ruim 300 rietdekkersbedrijven die Nederland rijk is, rauw op hun dak gevallen. Het riet, dat uit China geïmporteerd wordt, heeft te kampen met enorme vervoerskosten, zo bericht de NOS.

Peter van Wincoop, riethandelaar uit Putten ziet hoe het containervervoer van riet in een mum van tijd onbetaalbaar geworden is. “Ooit was de prijs 1.300 dollar per container, nu is dat 18.000 dollar. Extreem gewoon.” Na een jarenlange stabiliteit in de markt, moeten de 340 rietdekkersbedrijven hun offertes verhogen.

Tekorten, wachttijden en hogere offertes
Een gevolg van de prijsexplosie is dat de toevoer van riet eerder dit jaar sterk verminderd was. Zo sterk dat gedurende een paar maanden de aanvoer zelfs stil kwam te liggen, waardoor sommige rietdekkers met een tekort te kampen hadden. Hieruit vloeiden langere wachttijden voor klanten voort en resulteerde het voor sommige klanten kregen in een herziene, hogere offerte. 

Opmars van riet
Wijnand Koopman van rietdekkersbedrijf Van Dijk uit Putten merkt op dat de bijzondere kwaliteiten van riet het de afgelopen jaren tot een steeds populairder materiaal hebben gemaakt. “Het is duurzaam, in de warme zomer houdt het de warmte buiten en in de winter blijft de kou buiten”, aldus Koopman.

Hoewel er ook in Nederland riet groeit, komt het grootste deel uit China. Koopman “Tot het begin van deze eeuw kwam het riet inderdaad uit Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Turkije. Maar de productie van riet in ons land is volstrekt onvoldoende om aan de vraag te voldoen. En arbeid is hier een stuk duurder, vergeet dat niet.”

China kwam in 2003 voor het eerst op de markt voor riet. “Ik weet niet hoe ze het voor elkaar kregen, maar in korte tijd werden ze marktleider”, aldus Koopman. “Maar de nadelen zien we nu ook: het materiaal moet wel hierheen komen.”

Alternatieven
De sector is naarstig op zoek naar alternatieven. Deze liggen niet in het aanschaffen van lokaal geteeld riet, aangezien deze niet dezelfde kwaliteit heeft als Chinees riet. Men zoekt de oplossing in een andere manier van transport. Niet meer in containers, maar in het ruim van een schip. “Bulktransport dus, net zoals ijzererts. Zo houden we de prijs nog een beetje in de hand.”

Van Wincoop ziet de situatie op de wereldmarkt niet snel veranderen. “We hebben dus nog wel even met die hoge prijzen te maken en we vervoeren voorlopig per bulkschip.” Wie op riet zit te wachten moet nog even geduld hebben. De volgende lading komt aan op 21 september, in de haven van Vlissingen.