Groene Waterstof op zee—Slochteren 2.0?
18.06.2025 Rob Harms Voormalig directeur van Monarch Nederland

Terwijl ik deze column schrijf, domineert één nieuwsbericht de energiewereld: TenneT heeft meer tijd nodig om ons stroomnet te verzwaren. Geen 2029, maar 2035 lijkt nu realistischer. Een uitstel van zes jaar en een prijskaartje van 190 miljard euro—oftewel 23.000 euro per Nederlandse huisaansluiting.
Ondertussen blijft de politiek inzetten op elektrificatie met grootschalige subsidies. Warmtepompen, elektrische auto’s, zonnevelden en windmolens moeten de toekomst vormgeven. Maar het stroomnet kraakt onder de druk. Is dat niet vreemd, als we weten dat we er nog niet klaar voor zijn?
Aardgas als transitiebrandstof
Vóór de Oekraïne-oorlog verbruikte Nederland 40 miljard m³ aardgas. Inmiddels is dat gedaald naar 30 miljard m³—een stap in de richting van de klimaatdoelen. Toch blijft gas cruciaal voor de industrie, waar hoge temperaturen nodig zijn. Bovendien hebben we een uitstekende gasinfrastructuur die we niet zomaar moeten afschrijven.
We sturen nu vol in op elektrificatie, maar het stroomnet en de technologie zijn daar nog niet klaar voor. Subsidies vliegen in het rond, maar de uitvoering blijft achter. Willen we echt een haalbare, betaalbare en eerlijke energietransitie, dan moeten we pragmatisch kijken naar alternatieven.
Waterstof: een kans op zee?
Misschien—ik zeg het voorzichtig—ligt een oplossing in groene waterstof. Windparken op zee kunnen lokaal worden gekoppeld aan elektrolysers, waardoor overtollige stroom wordt omgezet in waterstof. Een droom? Nee, een reële kans.
We weten al dat gasketels kunnen functioneren op een mengsel van aardgas en waterstofgas (20%). Dit betekent dat bestaande installaties relatief eenvoudig aangepast kunnen worden.
Bij Monarch Nederland BV hebben we samen met DNV en LamTec onlangs een succesvolle proef afgerond: een 2.000 kW thermische olieketel draaide op 100% groene waterstof in opdracht van Nedmag BV in Veendam. Dit experiment bewijst dat het technisch mogelijk is. Natuurlijk zijn er uitdagingen, zoals de controle van vlamsnelheid en NOx-emissies bij grotere vermogens. Maar de eerste resultaten zijn bemoedigend.
Samen naar Parijs
We hebben de kennis. We hebben de infrastructuur. Toch lopen we vast op een te eenzijdige focus. Nederland moet openstaan voor een slimme mix van energiebronnen.
Als we de klimaatdoelen willen halen op een haalbare, betaalbare en eerlijke manier, moeten we samen naar een realistisch energiebeleid kijken. Niet enkel elektrificeren, maar efficiënt combineren. Het is tijd om de energietransitie weer vlot te trekken