Iedereen aan de isolatie, maar wanneer?

05.11.2021 Simone Tresoor

Iedereen aan de isolatie, maar wanneer?

Nederland zit al een tijdje rechtop omdat ze door het stijgen van de gasprijzen daar geraakt gaat worden waar het pijn doet: de portemonnee. Den Haag heeft inmiddels aangegeven dat er voor iedereen met een woning een financiële tegemoetkoming door het verlagen van de energiebelasting komt en dat er extra geld beschikbaar is voor isolatie. Maar heeft de vakman nog wel tijd of moet de Nederlander zelf aan de slag?

Het staat beschreven in de Trias Energetica: energie die je niet verliest hoef je niet op te wekken. Als je in de winter naar buiten loopt doe je dat niet zonder jas. Dit principe geldt ook voor je woning. Als je isoleert krijg je het niet koud en verlies je geen geld.

Hoe zit het met wacht- en levertijden?
Maar is het niet te laat? De winter komt eraan en de levertijden van isolatiemateriaal en de wachttijd voor een vakman lopen op. Zelf aan de slag gaan is een optie. De zolderbalken in de glaswol zetten is niet heel moeilijk maar onder de vloer wordt het al een stuk ingewikkelder. Tochtstrips zijn de eenvoudigste isolatiemaatregel. Die zijn vrij gemakkelijk aan te brengen en zorgen dat je minder warmte kwijtraakt en houden kou buiten.

Warmte365 vroeg aan isolatiebedrijven Pluimers en Comfort Company en aan Milieu Centraal, een organisatie die consumenten adviseert over duurzame maatregelen, hoe zij tegen de situatie aankijken.

‘Ga zo snel mogelijk isoleren’
Henk ter Harmsel is commercieel directeur van Pluimers, het grootste en oudste isolatiebedrijf van Nederland: “Mijn advies aan iedereen die de middelen heeft te isoleren is het zo snel mogelijk te doen. Er is 150 miljoen euro subsidie, maak er gebruik van. Ik voorzie dat de levertijden en de tijd die je nodig hebt een bedrijf te vinden om het te plaatsen alleen maar gaan oplopen, al blijft het moeilijk te voorspellen.”

“Als je de terugverdientijd van isolatiemateriaal nu bekijkt wordt die alleen maar kleiner. Als je twee duurzame maatregelen neemt levert dit met subsidie al gauw een besparing van 20 procent op de rekening op. De besparing op energie voor een huishouding kan uiteraard variëren, maar ook zelfs hoger uitvallen.

Wij hebben als Pluimers één groot voordeel en dat is dat wij een groot bedrijf zijn. Wij hebben grote voorraden en hoeven dus niet zo snel nee te verkopen. Maar ook voor ons geldt dat de schaarste in grondstoffen een rol gaat spelen. Dit kan ook bij ons, net als bij alle andere bedrijven,  van invloed worden op de prijs. Tot nu toe zijn onze prijzen niet gestegen en de wachttijd bedraagt zo’n vier weken”, aldus de commercieel technisch directeur.  

Verenigd Koninkrijk als voorbeeld
Pluimers werkt door heel Europa. Ze zien dus ook in welke landen isoleren beter wordt aangepakt. Zo is zo’n tien jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk een regeling van kracht geworden waarbij isolerende maatregelen voor mensen met een laag inkomen heel goedkoop tot bijna gratis waren. Het voorbeeld voor de Nederlandse politiek was er dus wel degelijk.

Pluimers zit al jaren in een klankbordgroep die, samen met diverse betrokkenen waaronder Ed Nijpels (voorzitter van het Voortgangsoverleg Klimaatakkoord) en Marjan Minnesma (Urgenda), advies geeft aan Den Haag.

“Wij zeggen al jaren dat er structurele subsidie moet komen, anders redden we het nooit om 200.000 woningen per jaar te verduurzamen. En juist de mensen met een smalle beurs zijn afhankelijk van deze politiek. Wil je de energietransitie een succes laten worden dan moet het voor iedereen betaalbaar zijn. Nu de gasprijzen zo’n vlucht nemen wordt er wat gedaan, maar dat had best eerder gekund”, aldus Ter Harmsel.  

‘Onze aanvragen zijn vervijfvoudigd’
Comfort Company is een middelgroot isolatiebedrijf met zo’n twintig medewerkers. Bas Kiefmann, adviseur isolatie van het bedrijf, geeft aan dat hij op de korte termijn geen problemen verwacht. De toekomst is wat moeilijker in te schatten en dit heeft alles te maken met de tekorten aan grondstoffen en ‘handjes’.

“Sinds twee weken zijn onze aanvragen vervijfvoudigd”, vertelt hij. “De wachttijd voor de consument is, na offerte-goedkeuring, zo’n zes weken. Onze isolatiematerialen worden gemaakt uit restproduct van olieraffinaderijen en vliegtuigbrandstof. Aangezien er tijdens de pandemie veel minder werd gevlogen kwam de aanvoer hiervan in het geding. Het afgelopen jaar zijn de grondstofprijzen met 25 tot 30 procent gestegen. Maar dat is het niet alleen: iedereen die onlangs heeft getankt weet dat de diesel- en benzineprijzen ook door het dak gaan. Onze offertes zijn twee weken geldig en als het noodzakelijk is passen we onze prijzen aan na die tijd.”

Waar moet de consument beginnen
Suzanne Hoogers is expert energie en huis bij Milieu Centraal: “Mocht een consument bij een bedrijf aan de bel trekken met vragen als 'waar moet ik als eerste isoleren en waar vraag ik subsidie aan?' dan kan worden doorverwezen naar de website van Milieu Centraal. Via de isolatie-zelfscan kan men bekijken wat er het beste het eerste kan worden aangepakt. Er staan duidelijke artikelen op over hoe en waar subsidies kunnen worden aangevraagd.” 

Bovengenoemde bedrijven zijn aanwezig op de consumentenbeurs Huis & Energie, 12 tot en met 14 november in Expo Haarlemmermeer.