Kan ChatGPT iets betekenen voor installateurs?

25.08.2023 Niels van der Horst

Kan ChatGPT iets betekenen voor installateurs?

ChatGPT is een taalmodel met kunstmatige intelligentie (AI), ontwikkeld door OpenAI en is gespecialiseerd in het voeren van dialogen met gebruikers. Het is gebaseerd op de Generative Pre-trained Transformer (GPT) architectuur en genereert reacties op vragen en opdrachten via tekstinvoer. De mogelijkheden van deze tool waren voor Leroy Meurs, eigenaar van voorelektromonteurs.nl, reden om te bekijken wat deze ontwikkeling te bieden heeft voor elektromonteurs. Maar er is niet heel veel voor nodig om je te bedenken dat dit ook mogelijk is voor installateurs.

Het programma is ontworpen om vele soorten vragen op verschillende niveaus te beantwoorden en te ondersteunen bij diverse taken. Op de vraag aan ChatGPT om een eenvoudige uitleg te geven van wat het is, volgt: ‘ChatGPT is een slimme computertool waarmee je kunt communiceren alsof je met een mens praat en helpt bij het vinden van antwoorden en informatie.’ Begin 2023 kwam het tot een overeenkomst tussen Microsoft en OpenAI om 10 miljard dollar in ChatGPT te investeren, met het doel om het onder andere te implementeren in Word en Excel.

Probleemoplossing
Meurs: “Eerst heb ik gekeken naar hoe ChatGPT elektriciens kan ondersteunen en heb gezien dat het kan helpen bij een snelle(re) probleemoplossing, toegang tot actuele informatie, ondersteuning bij besluitvorming en communicatie met klanten.”

Daarna heeft hij gekeken naar zogeheten prompts. “Prompts zijn vragen die je als elektromonteur zou kunnen stellen aan ChatGPT. In de communicatie met een klant wil een monteur misschien iets vragen als: ‘Heeft u onlangs wijzigingen aangebracht in het elektrische systeem?’ ChatGPT zou dit kunnen herformuleren als: ‘Is er iets veranderd in uw elektrische systeem, zoals het installeren van nieuwe apparatuur, het vervangen van stopcontacten of het uitvoeren van andere elektrische werkzaamheden?' Deze informatie kan van belang zijn bij het diagnosticeren van het probleem."

“In contentmarketing is dit een enorme hype en zie je allerlei onderzoeken voorbij komen naar wat de beste prompts zijn. Ik wilde dat onderzoeken voor elektrotechniek”, vertelt Meurs. “ChatGPT heeft een enorme database aan informatie, zoals managementboeken en alles wat mensen er dagelijks in zetten. ChatGPT gaat op zoek naar het juiste antwoord maar spreekt niet per definitie de waarheid. Adviezen moet je niet blindelings overnemen maar altijd zelf staven.”

Elektromonteurs kunnen volgens Meurs heel goed vragen stellen als ‘Welke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) moet ik dragen aan de hand van de NEN?’. “Of als het gaat om netbeheer vragen stellen over de BEI-normen”, vult hij aan. Dat betreft eisen aangaande Bedrijfsvoering Elektrische Installaties. “Monteurs kennen al die regeltjes vaak niet precies uit hun hoofd.”

Meurs hoorde een collega ChatGPT omschrijven als het hebben van honderd stagiaires. “Je kan het allerlei vragen stellen maar je moet het wel altijd nog even zelf controleren.” Bij een berekening is het niet heel riskant om ervan uit te gaan dat ChatGPT deze correct en met de juiste grootheden uitvoert. Bij complexere kwesties wordt het formuleren van de vraag ook ingewikkelder. “Als er veel variabelen van invloed zijn op een situatie of probleem en je noemt ze niet allemaal, kan de tool geen rekening houden met die ongenoemde factoren in het antwoord,” legt Meurs uit.

Niet gebruiken bij onveilige situatie
“Als het om een onveilige situatie gaat, zal het raadplegen van ChatGPT niet het eerste zijn wat je doet als elektromonteur. Dat zou in ieder geval niet verstandig zijn. Het kan eventueel wel handig zijn bij minder acute storingen die complex zijn. Mogelijk kan het dan achteraf nuttig zijn bij het evalueren. Met name binnen de elektrotechniek staat dit allemaal nog in de kinderschoenen maar in de toekomst gaan we misschien monteurs zien met een ChatGPT-app op hun telefoon”, stelt Meurs.

“Wie weet wat er nog gaat komen. Misschien wel dat je een foto of filmpje kan maken en dat de tool daarmee aan de slag gaat. Het is in ieder geval van belang zijn dat mensen niet volledig gaan leunen op wat er aan oplossingen wordt aangedragen. Het moet ondersteunend zijn en niet leidend.” Vooral bij jongere elektromonteurs die gewend zijn om constant met hun mobiele telefoon bezig te zijn, is de kans aanwezig dat ze denken zaken niet meer te hoeven weten, omdat ze het kunnen opzoeken.

In de communicatie met klanten spelen gevaarlijke werksituaties niet en kan ChatGPT een uitkomst bieden voor degenen die communicatief gezien minder vaardig zijn. Zij zouden de taaltool kunnen vragen: ‘Dit en dat wil ik overbrengen, hoe kan ik dat het beste doen?’ Toevoegingen en, of beperkingen als “in een paar zinnen”, “in honderd woorden” of “in een zakelijke stijl” werken daarbij heel goed en effectief. Meurs: “Waarschijnlijk zal ik binnenkort ook reacties van elektromonteurs en meer goed werkende prompts publiceren. Oftewel nuttige vragen binnen elektrotechniek die goed werken in ChatGPT."