Mogelijkheden voor monitoring en sturing zijn er: nu nog de implementatie

03.10.2025 Evelien Schreurs

Mogelijkheden voor monitoring en sturing zijn er: nu nog de implementatie

Steeds meer warmtepompen kunnen slim aangestuurd en gemonitord worden. Maar van die functionaliteiten wordt nog te weinig gebruik gemaakt, stelt directeur van ACR Klimaat, Brian Gajadhar. Aan Warmte365 vertelt hij waarom het belangrijk is om hier wél aandacht voor te hebben.

Een slim aangestuurde warmtepomp kan inspelen op de gebruiker en zo zorgen voor comfort, bijvoorbeeld door te voorspellen wanneer de bewoner thuiskomt, wil douchen of gaat koken. Tegelijkertijd kan slimme sturing, bijvoorbeeld in combinatie met zonnepanelen en een thuisbatterij, zorgen voor een zo laag mogelijke energierekening.

Daarvoor moet de warmtepomp “leren” hoe zijn eigenaar zich gedraagt. Zo vertelt Gajadhar dat hij en zijn buren hetzelfde huis hebben, maar een warmtepomp toch anders zou moeten werken omdat ze verschillende routines, en daarbij horende warmtebehoefte hebben waar een warmtepomp op in zou kunnen spelen. “De warmtepomp moet die routine eigenlijk leren, en dan vooraf weten wat er gaat gebeuren. En als die dat weet kan hier slim mee omgaan door te kijken naar de weersverwachting, eventueel naar zonnepanelen en een batterij en kan zo uiteindelijk de warmtepomp slimmer aansturen waardoor uiteindelijk het comfort blijft, maar de rekening toch wat gereduceerd kan worden.

Storingen voor zijn

Slimme sturing is vooral voor de gebruiker van de warmtepomp interessant, maar monitoring op afstand biedt juist voordelen voor installateurs. Zo’n monitoringssysteem kan het laten zien als er iets niet goed gaat met de warmtepomp. Vaak zijn dat storingen of fouten die niet (direct) worden gemerkt door de gebruiker, maar op een later moment wel problemen kunnen opleveren. Zo’n trigger kan van alles zijn, zoals een kapotte sensor of een warmtepomp die uit staat. Ook kunnen door monitoring patronen herkend worden, waardoor er eerder gereageerd kan worden op uitval.

ACR Klimaat is gestart met het testen van zo’n systeem, vertelt Gajadhar. Klanten die een warmtepomp kopen, krijgen daar automatisch een monitoringssysteem bij. Op deze manier wil het bedrijf ook leren of de beloofde voordelen ook echt zo ervaren worden door de klanten. Bij ACR Klimaat zijn er nu ongeveer honderd gebruikers die hun warmtepomp laten monitoren, vertelt Gajadhar. Daarom wordt bij ACR de dag begonnen met het kijken naar de ‘triggers’ die zijn aangeslagen.

“Wij zorgen ervoor dat dat we die triggers zien en de installateur bellen. Die installateur hoeft niet op stel en sprong naar de klant toe, maar kan het gewoon prettig inplannen. Dan zijn de klant en de installateur blij”, aldus Gajadhar. Volgens hem zijn er zeker meer mensen in de sector die achter een dergelijk systeem staan, maar de vraag is of dit al breed wordt toegepast.

Monitoring kan niet alleen storingen voorkomen, het maakt ook de installatie van een warmtepomp eenvoudiger, vertelt Gajadhar. Het lastige van een warmtepomp installeren, is namelijk het instellen ervan. “Maar als wij dan gelijk, op afstand, kunnen meekijken, kunnen we helpen met die parameters, waardoor je ook sneller weg kunt en de klant achter laat met de juiste instellingen.” Door via monitoring op afstand mee te kijken met de installatie en gelijk gegevens in te zien, kunnen vervolgbezoeken om de instellingen van een warmtepomp aan te passen voorkomen worden, voorspelt Gajadhar.

Veel mogelijkheden, weinig implementatie

Waarom wordt er dan toch niet veel gebruik gemaakt van monitoring? “Er is genoeg aandacht, maar weinig daadkracht, weinig implementatie. Je merkt gewoon nog niet iedereen de voordelen van sturing en monitoring echt beseft. Komt dit verkeerde voorlichting uit de markt, of een gebrek er aan? Is er geen behoefte? Vaak wordt het wel als marketing verkocht, maar om me heen zie ik installateurs daar niet erg mee bezig zijn.”

Daarom verwacht Gajadhar dat er partijen zullen komen die zich puur richten op monitoring en service, zoals in de solar branche al gebeurt. Voor grote partijen is namelijk nog wel mogelijk om een aparte groep te laten monitoren, maar bij kleinere bedrijven is daar simpelweg geen capaciteit voor. Bovendien zijn er niet genoeg installateurs in de sector, om tijd te besteden aan monitoring. “De mensen die zouden kunnen monitoren, zijn aan het installeren”

ACR Klimaat is dus begonnen door monitoring en bijbehorende service aan te bieden, maar Gajadhar verwacht dat er meer partijen zullen volgen. Volgens hem is het vooral belangrijk, of het nou om ACR of andere partijen gaat, om niet op één merk te focussen. Iedereen zou van zo’n service gebruik moeten kunnen maken, ongeacht het merk warmtepomp van de klant.

Veel warmtepompen hebben al een app waarin informatie afgelezen kan worden, ziet Gajadhar. “Maar wij zoeken meer naar een oplossing voor alle merken warmtepompen zodat dat allemaal beheerd wordt in één systeem.” Dat je niet bij jouw eigen merk terecht moet, maar een onafhankelijke partij kan bellen. Vanuit zo’n platform zouden warmtepompen wordt gemonitord. En daarbij is het niet alleen belangrijk dat het niet bij monitoring blijft, maar dat er ook een goede service en support achter zitten, zodat klanten daadwerkelijk worden opgebeld bij een storing.

De komende periode zal ACR Klimaat de eerste reacties op het monitoringssysteem krijgen, omdat dan het stookseizoen begint. “De komende weken gaat het gebeuren, dan gaan we zien wat klanten ervan vinden. Omdat er dan weer verwarmd moet worden en dan zullen we zien of het goed werkt.”