Warmtepompen, zonnepanelen en beestachtige motoren

23.06.2022 Kenneth Nwosu

Warmtepompen, zonnepanelen en beestachtige motoren
©Kenneth Nwosu

Op bezoek bij Beast Motoren in Purmerend. Eigenaar Marcel Ebbes heeft behalve een passie voor custom bikes een grote interesse in alles dat technisch is. Alle energie en warmte voor het bedrijf en zijn daarbij gelegen woning wekt hij zelf op. 

Ebbes was al met verduurzamen bezig toen Poetin nog niet aan de macht was en het Klimaatakkoord van Parijs nog niet getekend was. Denk aan een combinatie tussen de vader uit Orange County Choppers en MacGyver. 

Te groot voor de MTS
"Ik ben begonnen toen ik als jongen op straat een brommer zag staan tegen een boom. Die stond daar al heel lang. Toen dacht ik: ‘Als niemand anders er iets mee doet, dan ga ik er wel mee aan de gang’. Toen was ik een jaar of acht, negen. Ik heb een boormachine gekregen van mijn moeder, zij sponsorde mij met wat gereedschap. Mijn vader, dat was de man die zondags het vlees sneed. Hij werkte op de NDSM-werf en was daar de baas van de koperslagerij. Maakte mammoettankers en dergelijke. Dat aan elkaar lassen vond ik erg mooi. Ik mocht regelmatig meekijken. Door een tunnel onder zo’n schip doorlopen. Zoiets vergeet je nooit. Op de lagere school kwam ik ook aanzetten met zelf gemaakte treinbanen terwijl een ander nog met legerpoppetjes speelde.

Ik was altijd al groot en kwam nogal eens in gevecht waarbij ik dan al snel als schuldige werd aangewezen. Dat zorgde voor een advies voor de LTS. Daar was ik ook een buitenbeentje. Ik was vijf tot zes boeken verder dan de rest want ik wilde eigenlijk naar de MTS. Steun van de leraren kreeg ik daarin niet. Toen ik examen deed voor de MTS kwamen daar allemaal formules aan bod die ik helemaal niet kende. Daar baalde ik van want ik had erg mijn best gedaan. 

Ik heb daarna bij kleine, maar ook grote bedrijven zoals Hoogovens gewerkt. Daar kwam ook veel wiskunde bij kijken, maar dat ging prima. Daarna heb ik nog een tijdje bij het korps mariniers gezeten waarna ik naar AKZO Nobel ging in de chemie. Daar moest ik de opleiding VAPRO doen. Daaronder viel natuurkunde, wiskunde en chemie. Het was zwaar en hard werk, maar ook leuk om te doen. Jongens met een hogere opleiding maakten er maar een potje van. Ik slaagde met vlag en wimpel. Het voelde als een overwinning.”

Een rondleiding door het werkplaats en woning
Ebbes laat het woongedeelte boven de werkplaats zien om een beeld te geven van de energie en warmtebehoefte van de woning. Gevraagd naar zijn eerste stappen in verduurzaming legt hij uit:

"De pelletkachel. Dat beviel ons erg goed. We kregen het pand makkelijk warm en het is gezellig. Die stuurt ook de centrale verwarming aan. Er hing een boiler, maar die was klein. Na twee keer douchen was het wel klaar. Het kostte ook veel stroom. Toen heb ik deze warmtepomp boiler gekocht.

Zelf de ontkalking geregeld zodat mijn vrouw geen last had van witte vlekken in de badkamer. Een extra spiraal erin geplaatst zodat de pelletkachel de boiler op kan warmen. Ik stook dit warm voor nog geen 1.000 euro per jaar met de pelletkachels. Dan haal ik de stroomrekening eraf en hou ik niets over."

Hier draait alles door
Wijzend op een aansluiting naast de boiler vervolgt Ebbes:

"Dit is de stroom van het net. Zoals je ziet, loopt die terug. Hoofdschakelaar en fase-uitval beveiliging. We kunnen nog wel een last hebben van wietkwekerijen op het industrie-terrein. Dan breekt de las van kabel en staat die te pulsen in de grond. Vervolgens zijn al je computers en je waterpomp kapot. Eén fase eraf, paf! Alle fasen eraf, ook paf!”

Ebbes wijst een andere schakelaar aan:

"Hoogspanningsbeveiliging. In Nederland eigenlijk niet nodig, maar ik heb het toch. Zekeringen voor de kabel naar de inverter. Het hele netgedeelte loopt niet naar mijn huis, maar naar de inverter. Dan hoef ik niets te verbruiken. 

Mijn werkplaats en huis draaien er op. Met zo’n hybride systeem moet je er wel rekening mee houden dat je de capaciteit goed moet verdelen over de verschillende fasen. De kookplaten zijn daarom aangesloten op drie fasen. 

Van mij mogen de gascentrales stilvallen. Hier draait alles door."

Een vol dak
“In 2010 waren m’n rekeningen wel erg hoog. Ik had 4.000 euro kosten aan stadsverwarming en 4.000 euro aan elektra. Ik heb toen 5.000 euro van m’n creditcard gebruikt. Online vond ik een pakket van 32 panelen en een omvormer met alle bekabeling voor 3.780 euro. En die liggen nog steeds op het dak en draaien 80 kilowatt per dag."

Welke congestie?
Ebbes laat op een laptop zien hoe hij de problemen met netcongestie omzeilt. Niet dat de regio geen congestieproblemen kent:

”Gisteren liep het vrij snel op. Er is hiernaast ook een heel nieuw dak (met PV) bijgekomen.”

Netcongestie wordt vaak vergeleken met een file op de snelweg. Ebbes heeft een manier om over de vluchtstrook de hele file voorbij te rijden. De wijze waarop zal hier niet herhaald worden. Er is altijd kans dat er een politiewagen in de file staat. 

Aangekomen bij de DC- naar AC-omvormer legt Ebbes uit:

”Deze heb ik voor iets meer dan 700 euro gekocht. Deze is voor 32 panelen en levert 10 kilowatt. Een flinke jongen hoor.”

Kapot
"Ik heb net deze pomp gesloopt. Er kwam water uit de hydraulica. Daar moet even een ander pompje in. Kost een paar duizend euro."

Onder de gesloopte pomp is een meterkast geplaatst. Ebbes legt uit dat die nodig is voor datacollectie:

“Om certificaten te krijgen. Ik krijg hier 8 kilowatt warmt voor 2 kilowatt stroom. Daikin en Mitshubitsi zijn ook al lang geweest. Ik ben ook bezig met een windmolen."

Over de accu’s
Naast de waterpomp staat een grote batterij aan accu’s langs de muur. 

“Ik heb gezocht op Marktplaats naar een accupakket. Ik vond een bedrijf in Goes dat accu’s aanbood, afkomstig van een werkeiland op zee. Voor 3.000 euro kon ik het kopen. Dat was inclusief de DC-schakelaar en bekabeling die al 1.400 euro waard waren. Alleen het lood was al snel 900 waard, bedacht ik me. Ik zou voor een paar honderd euro een mooi accupakket hebben. Gekocht dus. Het staat er nu vier jaar en cycled iedere dag."

Vandaag is een zonnige dag, een uur of 11:00. Hoever zit je nu in de buurt van wat je normaal dagelijks verbruikt?

"Per dag verbruik ik tussen de 23 en 38 kilowatt met mijn bedrijf. De zonne-energie die ik per dag opvang, ligt tussen de 50 en 80 kilowatt. Hij ramt de accu zo vol. We zitten nu op 59 kilowatt dus waarschijnlijk waren de accu’s om 10:00 al vol. De accu’s kunnen zo’n 18 kilowatt opslaan. Dat verbruik je niet op een avond. Wat techniek betreft, zeg ik altijd: 'je moet er gewoon gevoel voor hebben'. Soms hoor je gewoon wat er stuk is."