'De rode draad van ons bedrijf is dat we de consument zo goed mogelijk willen helpen in de overvloed aan aanbod die er kan zijn'

19.12.2024 Sjoerd Rispens

©Techniek Nederland

Met ruim 2.700 actieve partners wil het bedrijf Solvari Nederlandse en Belgische consumenten wegwijs maken in het verduurzamen. Wie een klus uit wil laten voeren kan via het bedrijf op zoek naar een geschikte installateur of monteur. Het bedrijf is al zeventien jaar actief en ziet zichzelf als de Marktplaats van de branche. 

“Solvari is ooit begonnen als studentenproject van Dennis van den Bos, die hier nog steeds actief is”, vertelt Coen Verver, commercieel directeur bij het bedrijf. “Zonnepanelen namen toen een enorme vlucht. Als een soort  grap gooide hij met zijn compagnon een site in de lucht voor zonnepanelenoffertes. Vanaf dag een kwamen er honderden aanvragen binnen. Toen dachten ze: hier kunnen we iets mee, dit moeten we doorzetten.”

Zeventien jaar later is Solvari nog steeds een grote speler in de branche met hetzelfde verdienmodel als in de beginjaren. “De rode draad van ons bedrijf is dat we de consument zo goed mogelijk willen helpen in de overvloed aan aanbod die er kan zijn.”

“Ons doel is om een groot en betrouwbaar bedrijf te zijn, voor vakmannen en installateurs enerzijds en voor de consument anderzijds”, vat Verver samen. “We brengen die twee samen en vinden het belangrijk dat daar een match ontstaat. Dan is iedereen tevreden en daar komt natuurlijk bij dat we zo bijdragen aan een versnelling van de energie- en warmtetransitie.”

Hoe gaat het in zijn werk als iemand een aanvraag doet bij Solvari? “De consument vult dan een formulier in”, legt Verver uit. “Daar stellen we meteen een aantal vragen die al wat checks bevatten. Ben je de eigenaar van de woning en heb je een idee wat je budget is? En nadat dat formulier is ingestuurd gaat ons proces in werking.”

“Dan hebben we een gesprek met de consument waarin we meer over het product vertellen. Wij koppelen de consument dan aan maximaal vier installateurs.  Zij nemen contact op met de consument en dan wordt er een offerte gemaakt. Vanaf dan wordt onze rol kleiner en neemt de partner het over. Wij zeggen nooit tegen consumenten wie ze moeten kiezen, ook niet tegen de partners. 20 procent van de consumenten vertelt ons naderhand hoe het gegaan is.”

Buiten de deur houden
Hoe onderzoekt het bedrijf hoe betrouwbaar bedrijven zijn? “Wij spreken vooraf met alle potentiële partners”, zegt Verver. “Mijn collega’s stellen dan vragen die al eerste signalen aan kunnen geven dat er iets mis kan zijn. Dat zijn vragen als: hoe lang ben je actief? Welke producten installeer je? Daarnaast vragen we natuurlijk ook naar naam- en adresgegevens en email.  Als we dan goede antwoorden krijgen gaat het proces verder.”

“Maar wij weten ook dat je pas in een later stadium echt weet hoe iemand is. Ik vergelijk het altijd met de horeca. Als de messen uit je broekzak steken kom je niet binnen, maar soms zie je die messen pas achteraf. Dus van iedere partner die bij ons een consument gaat helpen willen we constant feedback hebben. We willen weten hoe het contact was, of alles is goed gegaan.”  

Desondanks kan het bedrijf partijen die kwaad in de zin hebben nooit helemaal buiten de deur houden. “Wij hebben gemiddeld tien moeilijke cases in een jaar”, zegt Verver daarover. “Vroeger was dat meer, als iemand ons toen met een klacht belde was het eigenlijk al te laat. Tegenwoordig helpt de techniek ons om data aan elkaar te knopen en kunnen we oplichters er sneller tussenuit halen. De moeilijkheden spelen zich nu vooral af met bedrijven die tijdens het proces failliet gaan.”

Bottlenecks en toekomst
“Wij voeren met 2.700 partners zo’n honderd klussen uit op een dag, dat hebben we berekend met behulp van data”, zegt Verver. “Daarmee maken wij in mijn ogen een hele grote impact op de markt. We zijn nu ook actief in België en we zijn onlangs ook gestart in Denenmarken en Zweden. We willen ons verhaal daar bekendmaken zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken.”

In Nederland is de grootste bottleneck waar het bedrijf tegenaan loopt het tekort aan monteurs en installateurs, volgens de directeur. “Maar dat is ook iets van alle tijden. In het verleden hebben we daardoor wel eens vertraging gehad met zonnepanelen. De mensen die toen achteraan de rij stonden hoefden ze niet meer. Dat zie je nu ook bij warmtepompen en accu’s gebeuren. We zien dat maar een handvol mensen de juiste voorraden hebben, dus dat kan lastig zijn.”

“Ik denk dat AI ons in de toekomst kan helpen om te groeien”, zegt Verver. “Dat roept iedereen, maar ik zie veel praktische toepassingen, zeker op het gebied van potentiële klanten en partners. Wij kunnen door AI te gebruiken onze partners minder belasten.”