Installatietechniek verenigd onder één paraplu

10.07.2025 Gijs de Koning

Installatietechniek verenigd onder één paraplu

Met het afnemen van opdrachten in de zonnesector installatiebedrijven zich gaan oriënteren op andere energietechnologieën. Warmtepompen, airco’s en thuisbatterijen worden door voormalige PV-specialisten in rap tempo omarmd. Uit onderzoek van Solar Monkey blijkt dat inmiddels bijna de helft van de zonne-installateurs ook warmtepompen installeert. Michael Kessler, oprichter van het Duitse HERO Software, ziet ook hoe installateurs zich ontwikkelen tot meer allround installateurs.

Nu de groeimarkt voor zonnepanelen afvlakt, verbreden veel installateurs hun dienstverlening richting warmtepompen, batterijen, EMS-systemen en airco’s. Volgens Kessler is die ontwikkeling al even aan de gang. “Zonnepaneelbedrijven veranderen in installateurs van duurzame energiesystemen Ee software moet hen daarbij ondersteunen.” Samen met Martin Jellema, die HERO naar Nederland bracht, reflecteert hij op deze verbreding en de rol die software kan spelen in het structureren van een breder aanbod.

Van zonnepanelen naar warmtepompen

In zowel Nederland als Duitsland is de markt voor zonne-energie in beweging. In Duitsland is de markt nog enkele jaren stabiel, verwacht Kessler. In Nederland is er juist sprake van een afname in het aantal installaties na een hoge piek in 2022 en 2023. Daarom zoeken installatiebedrijven verbreding in hun aanbod.

Jellema ziet dat ook: “In Nederland is het grootste deel van de residentiële zonnestroom-installaties geplaatst zonder batterij. Nu verbreden installateurs noodgedwongen hun dienstenpakket: batterijen, EMS, dynamische tarieven. Ze moeten wel.”

Kessler: “Technologie maakt het vandaag de dag veel makkelijker om je als installateur te verbreden. Het is makkelijker geworden om van elektricien naar PV-installateur te gaan of andersom dan vijf of tien jaar geleden. Door de beschikbaarheid van configuraties, design tools en ook AI-toepassingen kun je veel sneller nieuwe markten betreden.”

Ook ziet Kessler hier in een centrale rol voor de warmtepomp: "Warmtepompen zijn in Scandinavië allang een bewezen technologie en vormen daar het hart van de verwarmingsmarkt. De discussie die we in Duitsland voeren over of het wel mogelijk is, is daar allang voorbij. Het draait uiteindelijk om elektrificatie van het energieverbruik. Wie een warmtepomp installeert in combinatie met met zonnepanelen, een thuisbatterij en een dynamisch energietarief, heeft simpelweg een groot concurrentievoordeel."

Volgens cijfers uit de enquête van Solarmonkey onder 62 Nederlandse installateurs biedt inmiddels 46,8 procent van de PV-installateurs ook warmtepompen aan. Ook het aanbieden van Airconditioners in onder veel PV-installateurs populair, 45,2 procent geeft aan deze te hebben opgenomen in hun aanbod.

Eén systeem voor alle technieken

Kessler legt uit hoe HERO de installateurs ondersteunt bij het verbreden van hun aanbod: “Onze software is ontworpen voor installateurs van allerlei technieken. 90 procent van de processen is bij hen namelijk hetzelfde. Wij richten ons op het perfect organiseren van de basis, en koppelen met gespecialiseerde tools zoals Solar Monkey voor specifieke toepassingen.”

Ook via de vraag op hun platform ziet Kessel dat de Nederlandse markt in beweging is: “We zien dat bedrijven beginnen met PV, en later ook warmtepompen of batterijen aanbieden. Of ze werkten met gasketels en stappen nu over op all-electric systemen,” aldus Kessler. “Soms voeren ze het zelf uit, soms via partners. Maar hun aanbod breidt uit.”

Jellema vult aan: “Dat betekent ook dat ze meer kennis nodig hebben. Over warmtepompen, PV, batterijen, EMS, enzovoorts. Dat maakt het complexer. De software helpt hen die complexiteit te structureren en het werk overzichtelijk te houden.”

“We krijgen constant vragen van klanten die onze software gebruiken om bijvoorbeeld zonnepanelen te verkopen, om te software aan te passen omdat ze dan ook warmtepompen en batterijen erbij willen gaan doen”, stelt Jellema.

AI als hulpmiddel voor de installateur

De volgende stap in het verbeteren van de software is volgens Kessler de introductie van kunstmatige intelligentie. “AI maakt het mogelijk om sneller kennis te vergaren over nieuwe technieken, offertes sneller op te stellen en administratieve processen te automatiseren. Dat helpt installateurs om zich snel aan te passen en werkdruk te verlagen.”

Hoewel HERO nog in de beginfase zit van AI-integratie, liggen er concrete plannen. Kessler: “Een belangrijk toekomstig gebruik is het automatisch genereren van offertes op basis van context zoals verbruik, woninggrootte en eerdere offertes. Ook werken we aan natuurlijke taalcommando’s om bijvoorbeeld projecten te starten, zodat je gewoon kunt zeggen of typen wat je wil in plaats van overal op moeten klikken.”

Jellema illustreert de waarde van goede software aan de hand van een recent voorbeeld: “Een installateur zei: ‘alles zit in mijn hoofd. Maar ik wil groeien. Ik wil een extra team aannemen. Maar als ik het blijf managen zoals nu, gaat het ten koste van mijn gezin. Ik heb software nodig die mij helpt hierin het overzicht te houden.’ En zo kunnen bedrijven door blijven groeien”

Of het nu gaat om zonne-energie of warmtepompen, de centrale boodschap van Kessler en Jellema is duidelijk: installateurs moeten zich aanpassen aan een snel veranderend energiesysteem en dat vraagt om gedegen ondersteuning.